Klacht tegen model met één arm
Terwijl de wereld vol lof spreekt over haar gedurfde reclame- campagne, is er in ons land een klacht ingediend tegen het Brusselse model Tanja Kiewitz (35). De klager vindt het niet kunnen dat het model het stompje van haar linkerarm toont.
Onder de slogan Kijk in mijn ogen, mijn ogen, zei ik liet Tanja Kiewitz (35) zich fotograferen in een zwarte beha. De aandacht van de kijkers wordt onvermijdelijk getrokken door het stompje halverwege haar linkerarm.
De advertentie in de Waalse media is bedoeld om ons bewust te maken van hoe we naar mensen met een handicap kijken. Of, zoals Kiewitz het zelf zegt: ‘Ik ben meer dan een armpje dat rondloopt met een Tanja. Ik heb ook een persoonlijkheid.'
Bij de Jury voor Ethische Praktijken in de reclame (JEP) diende een krantenlezer een klacht in tegen de campagne. ‘Deze foto is op zijn minst bedenkelijk en brengt de actie voor het goede doel in diskrediet', motiveert de klager, die zelf geen handicap heeft. ‘Je mag niet eender welke reclametechniek aanwenden om een handicap en het bijhorende leed aan te kaarten.'
99% positieve reacties
De advertentiecampagne gaat uit van CAP48, een non-profitorganisatie die zich in Wallonië inzet voor mensen met een handicap. Johan Stockmann van CAP48 erkent dat er kritiek is gerezen, maar benadrukt dat 99 procent van de reacties positief is. De resultaten zijn er ook naar: ‘De advertentie sorteert een enorme impact. We zamelden al vier miljoen euro in, tien procent meer dan vorig jaar.'
In onze weekendkrant schreven we nog dat het model met één arm de wereld verovert. De Duitse sensatiekrant Bild wees haar twaalf miljoen lezers op ‘wellicht de moedigste campagne van het jaar'. Ook in de Britse tabloid Daily Mail hadden ze oog voor de ‘onverwachte celebrity'. De Spaanse krant El Mundo vond de campagne een tikkeltje provocerend.
Klacht ongegrond
De JEP heeft de klacht intussen ongegrond verklaard. ‘De jury is van mening dat de advertentie positief weergeeft hoe het grote publiek mensen met een handicap bekijkt. De campagne sensibiliseert en doet onze ingesteldheid evolueren. De waardigheid van de mensen met een handicap wordt zeker niet aangetast en hun lijden evenmin geminimaliseerd.'
Tanja Kiewitz, die sinds haar geboorte haar linkeronderarm mist, relativeert de heisa: ‘Ik ben ervan overtuigd dat we de man alsnog hebben kunnen sensibiliseren.'
De bedenkers van de campagne met Tanja Kiewitz vonden hun inspiratie in de legendarische Wonderbra-advertenties uit de eerste helft van de jaren negentig. Het Tsjechische fotomodel Eva Herzigova vroeg de voorbijgangers toen in haar ogen te kijken, terwijl die wellicht meer aandacht hadden voor haar boezem.
www.cap48.be
Blog DS, 27-10-2010