Enkele post bekijken
Oud 27th October 2010, 08:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Even een nuancering van een 'links kameraadje'.
Hoewel ik bereid ben om aan te nemen dat sommige energievriendelijke maatregelen bij nader inzien toch niet zo milieuvriendelijk zouden zijn (het kapitalisme kan ons wijsmaken wat het wil), ben ik toch even verder gaan zoeken dan dat ene artikeltje waar jij je op baseert.
En wat bleek? CNW Markering Research heeft zijn (haar?) cijfers al moeten aanpassen. Voor de gemakkelijkheid even van de Wikipedia over CNW Marketing Research gecopy/pasted:
Controversy
Citaat:
CNWMR's publication "From Dust to Dust"[13] [1] states that for the 2005 model year a Hummer H2 or H3 (but not the H1) is more efficient in terms of cost per lifetime mile than a Prius. While a Prius is one-third the weight of a Hummer and gets between four and six times better fuel economy, CNWMR argued the Hummer vehicles are built using less costly technology and are driven more over their lifetime. CNWMR calculates most expenses occur during construction and disposal, not during operation. Additionally, their efficiencies are based on Priuses lasting fifteen years during which their owners drive only an average of 109,000 mi (175,000 km)[14] whilst CNWMR expects Hummers to be driven more than 300,000 mi (480,000 km) over their lifespan.[13] Arguments against the claim call the methods of analysis that produced these figures questionable.[15][16][17] CNWMR responded to many of these questions with more details about their methods.[18][19][20]

CNWMR has since added data for 2007-2008 model year cars in the June 2008 release of their "From Dust to Dust" study and the Prius cost per lifetime mile fell 23.5% to $2.191 per lifetime mile while the H3 cost rose 12.5% to $2.327 per lifetime mile.[2] The Prius and smaller hybrids in general now cost less per mile than any large SUV, according to their own data.

De 'cost' waar hier over gesproken wordt, is een omzetting van energiekost in dollars voor de duidelijkheid.
Hier wordt nu de vergelijking met Hummers wel neergehaald, maar ik wil best geloven dat het resultaat bij kleinere en lichtere wagens nog steeds nadelig uitvalt voor de Prius.
Wel spijtig dat zulke technologieën soms hun verwachte potentieel niet kunnen vervullen... Het had mooi geweest als je door de keuze voor je auto echt een verschil kon maken.
Met je laatste stelling ben ik het overigens wel volledig eens. De fiets is nog steeds dé milieuvriendelijke oplossing bij uitstek en door gewoon werk te zoeken in de buurt, heb je geen milieuvriendelijke auto nodig... Hoewel op dagen als deze de fiets nemen verre van aantrekkelijk is
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden