26th October 2010, 20:33
|
Registered User
|
|
|
|
Het gaat hier inderdaad om een vrij hoog cijfer van ongediplomateerde jongeren. Maar ze spreken hier niet over 'werkloze jongeren'! Ik ken enkele jongeren die in het secundair onderwijs Latijn of een andere ASO, TSO of BSO richting hebben gevolgd, en daarna gewoon geen zin meer hadden om te studeren. Deze jongeren hebben nu allemaal werk. Meestal is dit in een fabriek, bouw (meestal jongens dan) of horeca, maar de jongeren zijn goed gesteld!
Okee goed, het is inderdaad wel zo dat aan een goede job geraken zonder dimpla inderdaad al wat moeilijker is in deze tijd, maar zeker en vast niet onhaalbaar! Verder studeren wordt zeker aangeraden, en ik zou het ook doen. Maar sommige jongeren hebben gewoon geen zin om te studeren en willen liever meteen werken. Ook al behaalden zij op school altijd goed punten! Tegenwoordig kiezen ook veel jongeren voor werken in combinatie met avondschool. Ze leren dan een meer praktische richting (kok, bakker, bouw, ...), maar verdienen al meteen een centje.
1 op 7 jongeren die geen diploma behalen is wel wat, maar zolang het een keuze is van de jongeren zelf en ze dan wel gaan werken in plaats van wat zitten 'niksen' thuis, zie ik er eigenlijk niet echt een probleem in.
|