26th October 2010, 20:03
|
Registered User
|
|
|
|
Het christendom moet inzien dat onze maatschappij steeds sneller evolueert. Maar nee, wat gebeurt er? De Kerk besluit om nog wat conservatiever te worden. Vroeger ging praktisch iedereen naar de mis. In mijn directe omgeving gaat het geloof met de jaren minder een rol spelen in het dagelijkse gebeuren van de mensen. Als ik nu aan leeftijdgenoten vraag wanneer ze naar de mis gaan, krijg ik steeds dezelfde antwoorden: bij een communie, een doopsel of een begrafenis.
Door ouders te verplichten een ‘doopcatechese’ te laten volgen, zullen steeds meer mensen afhaken van het christelijke geloof. Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen dit idee ronduit belachelijk vinden. Tijdens deze catechese worden de “waarden en betekenis van het doopsel uit de doeken gedaan”. Ik vraag mij af wat deze “waarden” bij sommige kerkleiders waard zijn?
Volgens mij heeft de Kerk dringend een lesje in nederigheid nodig. Het bisdom zou beter het imago wat opkrikken in plaats van een maatregel te verkondigen die het bisdom nog onpopulairder maakt bij het volk.
|