26th October 2010, 11:25
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
|
|
Meer nodig dan enkel taalonderwijs
Op 6/10/2010 stond volgend artikel op www.klasse.be:
Steeds meer jongeren in tweedekansonderwijs
Het aantal jongeren dat tweedekansonderwijs (tko) volgt, is op twintig jaar tijd explosief gestegen. In 1988 was slechts 0,8 procent van de leerlingen jonger dan 21. Nu is dat al 46 procent.
Het tweedekansonderwijs was oorspronkelijk bedoeld voor oudere mensen zonder diploma van het secundair onderwijs. Het gaf hun de kans om toch nog dat diploma te halen. Nu volgen meer en meer jongeren dat type onderwijs. Vaak zijn dat zittenblijvers die zonder diploma het secundair onderwijs hebben verlaten.
De Federatie van Tweedekansonderwijs is niet gelukkig met die evolutie. "Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij gewoon een voortzetting zijn van het secundair onderwijs", zegt Inge De Win van de federatie. "Binnen het secundair onderwijs moet een flexibel systeem komen voor leerlingen die schoolmoe zijn. Zo kunnen die leerlingen toch op de secundaire schoolbanken blijven zitten." Een individueel leertraject zou volgens de Federatie Tweedekansonderwijs helpen om jongeren in het middelbaar onderwijs te houden.
Dit was in mijn ogen al een eerste aanwijzing dat er heel wat jongeren zijn die hun diploma secundair onderwijs niet halen. Het toont ook meteen aan dat er velen van hen hier achteraf wel spijt van hebben. Daaruit kan je afleiden dat er toch iets moet schelen aan ons secundair onderwijs, maar wat? Taalonderwijs is inderdaad wel de basis, want het is gewoonweg eenvoudiger les te volgen in een taal die je onder de knie hebt dan in een taal waarvoor je moeite moet doen. Uiteraard is het zoals Katrien zegt een goed idee om zo snel mogelijk de leerlingen in de taal onder te dompelen, liefst al op een speelse wijze in de kleuterklas. Toch volstaat dit volgens mij niet, er moet meer aan de hand zijn. Leerlingen zijn al te vaak voor uiteenlopende redenen schoolmoe en daarvoor is het noodzakelijk dat er een schoolteam klaarstaat om deze leerling op te vangen met een gedifferentieerde en begeleidende werking. Door te achterhalen waarom een leerling wil stoppen met school, is het mogelijk hierop in te spelen en op die manier te trachten zo veel mogelijk leerlingen op de schoolbanken te houden. Het lijkt mij daarom ook geen slecht idee eerst eens te onderzoeken waarom die jongeren die in het tweedekansenonderwijs hun diploma alsnog proberen te halen, met secundair onderwijs gestopt zijn. Dit kan al een ruw beeld schetsen van wat de problemen zijn binnen ons onderwijs. Toch zal niet alles te veralgemenen zijn en is er, zoals ik hierboven al zei, specifieke begeleiding per de school nodig.
|