Meer dan een op de zeven Vlaamse jongeren verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat zijn meer dan 10.000 leerlingen per jaar.In 1999 ging het nog om een op de acht leerlingen, bericht het tijdschrift Klasse online.
In Brussel is de situatie nog erger. Daar verlaat een op de vier jongeren de school zonder diploma hoger secundair onderwijs.
'De Vlaamse regering nam zich in 2002 voor om tegen 2010 het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters met de helft te verminderen. Dat is niet gelukt. Integendeel, het aantal schoolverlaters lag in 2007 2,4 procent hoger dan in 1999 (van 12,3 naar 14,7 procent)', schrijft Klasse.
Het tijdschrift vraagt zich af waarom Vlaanderen faalt waar Nederland wel scoort, want onze noorderburen slaagden er wel in om meer jongeren op de schoolbanken te houden. In Nederland daalde dankzij een grootschalig project na acht jaar werking het aantal jongeren dat het voortgezet onderwijs zonder diploma verlaat van 70.000 naar 42.000.
Jan Van Damme van de K.U.Leuven suggereert in het artikel van Klasse enkele oplossingen. Zo moet er meer tijd worden gestoken in taalonderwijs in de aanvangsjaren, 'want wie op tienjarige leeftijd niet goed genoeg kan lezen, legt een zware hypotheek op zijn toekomst', luidt het. Daarnaast moet er gebruik gemaakt worden van leerlingvolgsystemen, zodat er vlugger kan worden ingegrepen als het fout loopt.
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101026_003
Eigen mening: Dit artikel is maatschappelijk relevant omdat het gaat over de schoolcarrière van de Belgische jongeren. In 1999 verliet 1 op 8 het secundair onderwijs zonder diploma. In 2010 is dit gestegen naar 1 op 7. Als men hierin een stijgend aantal vaststelt, dan is het goed dat men de buitenwereld hierover bericht. Op deze manier worden de mensen zich bewust van het probleem en kan men eraan werken.
Ik heb het geplaatst onder de map: cultureel-maatschappelijk. Het artikel hoort hier thuis omdat het schoolleven deel uitmaakt van ons cultureel en vooral maatschappelijk leven.