Enkele post bekijken
  #1  
Oud 25th October 2010, 14:45
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Is België klaar voor elektrische wagens?

De elektrische auto is 'hot'. Total opende vorige week zijn eerste snelle oplaadpaal. Tegen eind november zijn dat er 12 op strategische plaatsen in ons land. Zijn we klaar voor de elektrische auto?
Het verhaal oogt natuurlijk mooi. 'Plug to drive' van Total geeft u immers de mogelijkheid om in 10 minuten tijd de denkbeeldige tank van uw elektrische auto te vullen. De laadpalen van Total bieden vier laadmodussen: snel laden in wissel- of gelijkstroom, halfsnel laden en traag laden. In het eerste en het tweede geval laden automobilisten hun batterij op in 10 minuten voor amper 4 euro. Een halfsnelle lading vergt 20 minuten en bij een trage lading moet uw elektromobiel een uur aan de stekker. Betalen doet u met een voorbetaalde 'Plug to drive'-kaart of aan de kassa van de shop.
Al doende leert men

Total onderstreept wel dat het netwerk nog experimenteel is. De eerste 12 oplaadpalen vormen een testcase, waarbij men wil ontdekken hoe het in de realiteit echt gesteld is met de autonomie van de elektrische wagens. Die wordt immers voor een goed deel mee bepaald door de rijstijl van de bestuurder. Total maakt zich sterk dat de ingewonnen informatie op basis van de 12 palen en de voorlopig nog schaars rondrijdende elektrowagens bij zal dragen aan de verdere afstemming van zowel het netwerk als de palen en de voertuigen.

Zijn we echt vertrokken?

De elektrische auto lijkt goed en wel gelanceerd. Ook in België, dat vorig jaar nog de rol van het kneusje van Europa toebedeeld kreeg, omdat de overheid in ons land te veel talmde met ondersteunende initiatieven ten voordele van de elektrische wagen. Uiteraard veranderen 12 oplaadpalen niet echt veel aan onze positie in het Europa van de elektrische auto. En ook de beloofde belastingvermindering van 30 procent van de aankoopprijs, met een maximum van 9.000 euro, lijkt niet genoeg om veel mensen meteen over de streep te trekken.

Zeker indien u weet dat de enige elektrische auto, die momenteel al in serie wordt geproduceerd, de Mitsubishi i-MiEV, vanaf eind 2010 voor een slordige 50.000 euro de uwe kan worden. De belastingvermindering geldt alleen voor personenwagens, breaks en minibussen en werd alleen voor de jaren 2010, 2011 en 2012 op volle sterkte goedgekeurd. In de jaren daarna valt ze immers terug tot 15 procent van de aankoopprijs.

Touwtrekken rond de batterij

Bovendien bestaat er op dit moment nog veel onduidelijkheid over het eigendomsrecht van de batterij. Zoals het er nu naar uitziet, koopt u immers alleen de auto en huurt u de batterij bij de autoconstructeur. Een wat ingewikkelde constructie, die helemaal nieuw is in autoland en die op dit moment vanuit het kostenstandpunt nog vrij ondoorzichtig lijkt. 50.000 euro voor een stadsautootje zonder batterij blijft veel geld!

Bron: De Tijd (Netto) 25/10/2010


Eigen mening
Ik vind het al heel goed dat de elektrische auto's 'hot' zijn. Dit gaat volgens mij zeker bijdragen tot het milieu! Minder CO2 uitstoot is altijd goed. De prijs van de auto's ligt niet zo heel hoog vind ik persoonlijk. Het is zeker betaalbaar, maar wat gaat de prijs zijn van zo'n batterij? (Die je achteraf nog moet bijkopen). Er blijft wel werk aan de winkel, want de afstand die de auto kan rijden met 1 'oplaadbeurt' is niet zo heel hoog. Dus voor lange afstanden is de elektrische wagen al niet heel ideaal. Het artikel zegt ook dat je 10 minuten moet opladen, dit is niet héél lang, maar gewoon tanken gaat dan toch wel sneller!
Met citaat antwoorden