24th October 2010, 11:08
|
Registered User
|
|
|
|
Vrachtwagens krijgen alarmsysteem voor dode hoek
Vrachtwagens krijgen alarmsysteem voor dode hoek
Vijftig vrachtwagenchauffeurs gaan vanaf maandag een nieuw waarschuwingssysteem uittesten om het aantal dodehoekongevallen te verminderen. De twee nieuwe systemen werken met sensoren en geluidssignalen.
Sinds 2003 zijn dodehoekspiegels verplicht, maar die hebben het aantal slachtoffers niet verminderd. Er blijven namelijk blinde vlekken. "Nutteloos is misschien een groot woord, maar statistisch gezien zijn die spiegels geen succes", klonk het eerder bij staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). Hij installeert maandag de eerste waarschuwingssystemen op de vrachtwagens.
Volgens een Coreliokrant werden de twee systemen - LexGuard en Lisa-2-Alert - ontwikkeld in Nederland en hebben ze daar al hun deugdzaamheid bewezen. LexGuard werkt met sensoren. De chauffeur hoort in zijn cabine een geluidssignaal wanneer personen te dicht naderen. Het andere systeem treedt in werking wanneer vrachtwagens rechtsaf slaan. Dan horen de zwakke weggebruikers een geluidssignaal.
Schouppe hoopt dat de systemen op termijn bijna zestig ongevallen per jaar kunnen voorkomen.
Bron: gva
Mijn mening:
Verkeersongevallen, het is iets dat je elke dag in de krant leest, hoort op de radio of ziet op het nieuws. Daarom vind ik, persoonlijk, elk initiatief om de verkeersveiligheid te doen stijgen en ongevallen te doen dalen, de moeite waard.
De dodehoek, iedereen kent hem wel. Wetende dat er schuin achter je een auto rijdt en deze plots verdwijnt en niet meer zichtbaar is in beide spiegels. Heel gevaarlijk vind ik zoiets, zeker als je dit mee maakt met zwakke weggebruikers, zoals fietsers of voetgangers.
Zelf heb ik een vriend dat terecht gekomen is in de dodehoek van een vrachtwagen. De chauffeur is over zijn voet gereden, waardoor hij enkele tenen is kwijt geraakt en lange tijd in een rolstoel heeft doorgebracht omdat hij geen evenwicht meer had.
Hopelijk werkt dit nieuwe waarschuwingssysteem, zodat ongevallen als dit in de toekomst vermeden kunnen worden.
|