Hier een artikel over hetzelfde onderwerp:
Vorig jaar werden de buschauffeurs van De Lijn gezamenlijk net geen duizend keer geflitst. In 2004 moesten er slechts 200 boetes voor te snel rijden, betaald worden. Bij de vervoermaatschappij fronsen ze de wenkbrauwen.
"Het aantal gereden kilometers is in die periode natuurlijk ook gestegen, maar niet in die mate", aldus Tom Van der Vreken, woordvoerder van De Lijn, in een Corelio-krant. "Omgerekend komt het nog altijd maar neer op één boete per 111.000 kilometer."
Geen veiligheidsgordel
Reizigers van De Lijn moeten uiteraard geen veiligheidsgordel dragen. Toch zullen de meeste buschauffeurs niet meteen met de voet op het rempedaal gaan rijden.
Het merendeel van de boetes wordt namelijk betaald door de maatschappij. "Zware overtredingen, zoals door het rode licht rijden, zijn voor de rekening van de chauffeur zelf. En wie te veel pv's verzamelt, moet ze ook betalen of wordt zelfs teruggestuurd naar de rijschool."
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) is niet tevreden met de cijfers en vraagt De Lijn om de oorzaken en de regionale verschillen.
bron:
http://www.zita.be/nieuws/binnenlan...st-in-2009.html
Ik vind het eigenlijk wel een hoog cijfer. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ook bussen worden geflitst. Ikzelf neem ook wel veel de bus en heb ook al gemerkt dat sommige chauffeurs wel graag op hun gaspedaal drukken.
Dus ik vind het goed dat zij, net zoals alle andere mensen op de baan, op de zelfde manier worden bestraft.