Enkele post bekijken
Oud 23rd October 2010, 12:51
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Busschauffeurs moeten te snel rijden

Dat De Lijn gekenmerkt staat met vertraging en te laat komen, wisten we al langer dan vandaag. Maar dit artikel slaat wel alles vind ik.

Dat een chauffeur van de bus vrij stevig doorrijdt, vind ik absoluut niet zo erg. Integendeel zelfs! Maar als hij ook nog eens snelheidsovertredingen maakt en gevaarlijk begint te doen, dat gaat er bij mij niet in. Per slot van rekening ben je nog altijd in het verkeer met mensenleven waar je verantwoordelijk voor bent. Ik vind het ook een groot probleem dat je niet echt 100% kan rekenen op de busmaatschappij om ergens op tijd te komen, maar daar zijn andere oplossingen voor dan snelheidsovertredingen. Het is gevaarlijk voor de busreizigers, maar ook voor andere reizigers op de weg. Bovendien zijn er er in de media al wel vaker ongelukken gemeld met chauffeurs die de controle over het voertuig verloren. Want als bussen te snel mogen rijden van hun baas (of zelfs moeten om geen ontslag te krijgen), waar eindigt dit dan binnen een aantal jaren? Binnenkort doet iedereen zijn eigen zin en dan is het verkeer en het aantal ongelukken helemaal niet meer bij te houden.
Bovendien komen er ook elk jaar nieuwe chauffeurs bij (18-jarigen). Dit is niet rechtstreeks verbonden met het artikel, maar toch is het wel belangrijk voor mezelf daar even op te komen. Want persoonlijk ben ik geen voorstander van het verkeer en autorijden, maar als het zo doorgaat, zal het allesbehalve verbeteren!

Dus er zijn inderdaad wel andere mogelijkheden dan verplichte snelheidsovertredingen. Meer buslijnen (er is toch zoveel werkloosheid) invoeren. Dit kost een investering in voertuigen, maar De Lijn verdient wel voldoende aan vooral schoolgaande jeugd, desnoods moeten ze meer controles uitvoeren tegen het zwartrijden. En als dat allemaal niet lukt, dan moeten zij maar de uren aanpassen aan de realiteit. Buschauffeurs vervangen x-aantal auto's en uitstoot op de baan, dus ergens hebben zij een verantwoordelijkheid maar ook een voorbeeldfunctie voor andere reizigers!
Met citaat antwoorden