23rd October 2010, 12:01
|
Registered User
|
|
|
|
Oplossing asielcrisis noodzakelijk
Het asielbeleid blijft een probleem in België. Het aantal asielaanvragen is naar mijn mening duizelingwekkend: 1.900 in september en de komende maanden stijgt dit alleen maar. Er zijn dus dringend maatregelen nodig, want je kan deze mensen niet zomaar, letterlijk en figuurlijk, in de kou laten staan. Ik ben het volledig met het artikel eens dat er behoefte is aan voldoende noodopvang op korte termijn, voldoende bijkomende opvangplaatsen en een drastische inkorting van de behandelingsduur van de aanvragen. Je kan de asielzoekers die hier momenteel verblijven nu eenmaal niet zomaar op straat laten staan, want dat is onmenselijk. Net zoals Lieselot vind ik dat iedere mens recht heeft op een menswaardig bestaan, en een fatsoenlijk onderdak is in mijn ogen één van de basisbehoeften. Daarom zijn voldoende opvang op korte termijn en voldoende bijkomende opvangplaatsen noodzakelijk. Toch kunnen niet alle asielzoekers aanvaard worden, sommigen hebben asiel immers veel meer nodig dan anderen. Het is echter een feit dat in België de procedures vaak te lang aanslepen en mensen al jaren in ons land verblijven vooraleer ze het nieuws ontvangen dat ze hier geen asiel krijgen. Zoiets is naar mijn gevoel eveneens onmenselijk, aangezien die mensen het hier al gewoon geworden zijn. Dit is de reden waarom in mijn ogen een drastische inkorting van de behandelingsduur van de aanvragen zo belangrijk is.
Hopelijk gaat er nu federaal aan een oplossing voor de asielcrisis gewerkt worden, want dit probleem belangt duidelijk meer mensen aan dan we denken, zeker nu de winter nadert...
|