Enkele post bekijken
  #6  
Oud 23rd October 2010, 02:28
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Ik voel mij boven alles "Kempenaar"

Zoals Nick zegt zal het dimmen van het Belgisch Vuur bij de bevolking vooral te wijten zijn aan de politieke regeringsklucht(en) van de laatste 15 jaar.

Ik vind de Belgische nationale voetbalploeg eigelijk vrij goed symbool staan voor het karakter van hedendaags Belgie. Onder het moto van "kunnen, maar niet willen.." wat aanmodderen tot ze het deksel op de neus krijgen om daarna maar wat makkelijk de hoofden te laten hangen. De dagen dat eender welk land Belgie kende als een geduchte underdog met vuur in het hart, is lang voorbij.

Voor die enkele Vlaamse krachten die nog zo goed zijn om Belgie (en dus het voortbestaan in hechtere samenwerking met het Waalse zuiden) te willen redden mits opeenvolgende, keer op keer verdunde, compromisses, gaat het geduld (terecht) flink op zijn.

Zo maakte Siegfried Bracke wel een interessant punt laatst, en haalde aan dat met het keer op keer afblokken van nieuwe compromisses, de Walen het zo lijken/willen te gaan spelen, dat er keer op keer een verdunde versie van het vorige voorstel op tafel gaat liggen, tot er uiteindelijk een leeg document gaat voorgelegd worden, waarna er niets verrandert en Wallonie weer een aantal jaar veilig onder Vlaanderen gebeiteld zit.

Een Republiek Vlaanderen lijkt me vrij onrealistisch, maar een meer deelstaatgerichte regering zal er toch van moeten komen.
Met citaat antwoorden