22nd October 2010, 18:50
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind niet dat wij moeten gaan oordelen of Clottemans schuldig is of niet. Wat weten wij er nu van? De juryleden zijn vier weken dag in, dag uit van 's ochtends tot 's avonds bezig met deze zaak. Wij krijgen alleen onze info via een kort bericht een paar keer per dag in de media. Toch zijn er onder ons blijkbaar mensen die oordelen of ze schuldig is of niet.
Dit neemt niet weg, dat ook ik net als zoveel anderen, vind dat niemand veroordeeld mag worden tot de schuld effectief bewezen is. Dit is in deze zaak niet het geval.
Ik ben nooit tegen de volksjury geweest, maar sinds eergisteren wel. Ik denk immers dat rechters enkel veroordelen indien er effectief bewijzen zijn. De volksjury doet dit blijkbaar niet.
Bovendien denk ik dat de volksjury vaak erg beïnvloedbaar is. Gewoon al het feit dat Jef Vermassen de burgerlijke partijen verdedigd zal volgens mij sommige juryleden misschien al genoeg beïnvloeden: "die van t.v. zal wel gelijk hebben".
Dat brengt mij meteen bij mijn kritiek op Vermassen zelf. Ik vind zijn pleidooi (alleszins de fragmenten die ik ervan in de media hoord) SCHANDALIG! Hij had totaal geen respect voor Clottemans. Hij vertelde o.a. dat zij Van Dorens make-up had gestolen. Ondertussen is al bewezen dat dit niet het geval is. Ook een verdachte van moord verdient nog respect.
Bovendien zei Vermassen dat er geen bewijzen nodig zijn, omwille van de profiling. Clottemans' persoonllijkheid paste perfect in het profiel dat van de moordenaar was gemaakt. Ik vind dat op basis daarvan niemand mag veroordeeld worden. Profiling moet gebruikt worden om te helpen bij de zoektocht naar de moordenaar en niet als bewijs bij de veroordeling.
Tot slot vind ik ook dat dit proces veel te hard gemediatiseerd is. Zowel (de familie van) de verdachte als de burgerlijke partijen verdienen nog privacy. Ik vind het een totaal gebrek van respect bijvoorbeeld dat Clottemans' psychiatrische verleden in de media volledig is uitgesmeerd. Zulke informatie moet binnen het procesgebouw blijven.
|