Enkele post bekijken
Oud 21st October 2010, 19:36
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Ik ben momenteel zelf bezig met lessen over de voortplanting bij biologie en ik ben blij dat wij als één van de weinige scholen 2u biologie hebben in het tweede jaar. Dit is inderdaad een onderwerp waar nog enorm veel fabels en mythes de ronde over doen en waarbij wat extra tijd dus goed meegenomen is...
In het boek dat wij gebruiken begint het thema met enkele van die fabeltjes en de leerlingen moeten aanduiden of die uitspraken volgens hen correct zijn of niet. Erg leerrijk vind ik dat.

Laat dat onderwerp trouwens maar mooi bij de leraren biologie blijven, want zij hebben de expertise, veel van die fabeltjes leven ook nog bij een hele hoop volwassenen. Onlangs nog als proefje één van die uitspraken uitgetest bij enkele collega's, hoeveel mensen denken dat de penis spierweefsel bevat... Niet zo belangrijk misschien als het op de effectieve voortplanting aankomt, maar het is wel een treffend voorbeeld.

Anderzijds moet je als leerkracht biologie wel een sfeer van vertrouwelijkheid en openheid kunnen scheppen tijdens die lessen zodat leerlingen die vragen ook dúrven stellen. En als ik bij ons op school rond kijk, ben ik blij dat ik dat als jonge leerkracht mag geven en niet sommige relatief verzuurde collega's. Ik benadruk die eerste lessen altijd dat ze zich niet moeten inhouden met vragen want dat ze nooit de enige zullen zijn die het antwoord op een bepaalde vraag niet kent. Ik laat hen ook steeds op voorhand anoniem een vragenlijstje invullen om te peilen naar hun voorkennis waar ze ook hun vragen al op mogen noteren. Als laatste benadruk ik ook dat de geslachtsorganen voor mij organen zijn als het hart, longen, nieren enz. zodat het wat gemakkelijker wordt voor hen om daar over te praten. Ook bij die lessen mogen ze trouwens eender wat vragen, dus waarom nu niet?
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden