Enkele post bekijken
Oud 21st October 2010, 17:59
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User

30 jaar cel voor Els Clottemans

Het hof van assisen in Tongeren heeft Els Clottemans veroordeeld tot een celstraf van dertig jaar voor de moord op Els Van Doren. De jury zag weinig verzachtende omstandigheden, behalve "de gehavende persoonlijkheid" van Clottemans. De openbare aanklager had levenslang gevraagd. In haar cel barstte de beklaagde naar verluidt in tranen uit.

"De feiten zijn bijzonder gruwelijk en zwaarwichtig", las assisenvoorzitter de motivatie van het besluit voor. "Het slachtoffer had geen enkele kans en moet haar naderende einde bewust beleefd hebben. Er zijn geen verzachtende omstandigheden. De beschuldigde is een gevaar naar de toekomst toe."

"Hier hebben twaalf mensen van de jury geoordeeld, die vier weken lang alle pro's en contra's overwogen hebben. We hebben geprobeerd hier een eerlijk proces te voeren", zei de assisenvoorzitter. Hij vertelde Clottemans ook dat ze in cassatie kon gaan, als ze daar aan zou twijfelen.

"Symbolische vermindering"
Dertig jaar is de op één na zwaarste straf die Clottemans kon krijgen, naast levenslang. "Dit is een symbolische vermindering", benadrukte de assisenvoorzitter. Clottemans -die zeker tien jaar zal vastzitten-
luisterde heel gelaten naar de voorlezing van het arrest. Zonder verpinken aanhoorde ze haar straf, waarna ze werd weggeleid. Ze heeft vijftien dagen de tijd om in Cassatieberoep te gaan.

In haar cel in het Tongerse gerechtsgebouw barstte Clottemans vervolgens echter in tranen uit. Dat zegt advocate Katrien Van der Straeten, die haar cliënte meteen na de uitspraak ging bijstaan. "Ik denk dat het toch zwaarder weegt als de straf effectief uitgesproken wordt", aldus Van der Straeten. (belga/adb/svm)

Bron: De Morgen

Mijn mening:

Ik vind het belachelijk dat iemand 30 celstraf krijgt om iets dat ze misschien niet heeft gedaan. Er zijn geen harde bewijzen wat voor mij betekent dat de schuld nog steeds niet bewezen is. Ik twijfel er daardoor ook sterk aan of dat Els Clottemans wel degelijk Els Van Doren heeft vermoord. Als een vrouw zo snugger is om geen enkele misstap te doen om een bewijs achter te laten, moet deze vrouw toch ook hebben geweten dat haar situatie perfect paste als de situatie van de dader.
Met citaat antwoorden