BRUSSEL - Het aantal doden bij verkeersongevallen op de Vlaamse wegen is in de eerste helft van dit jaar met 3,7 procent gestegen, van 189 naar 196 slachtoffers. In Wallonië is er dan weer een sterke daling.
Na een stagnatie in 2009 is het aantal verkeersdoden in de eerste helft van 2010 met 6,5 procent gedaald. Het aantal letselongevallen ging met ongeveer 3 procent naar beneden, tot zo'n 22.400.
De goede Belgische cijfers zijn echter niet gelijkmatig verdeeld. In Vlaanderen ging het aantal dodelijke slachtoffers licht omhoog, terwijl Wallonië een forste terugval van -14,9 procent mocht optekenen. De opmerkelijke daling ten zuiden van de taalgrens brengt de nationale eindbalans op het laagste aantal doden ter plaatse (375 in totaal) sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer.
Volgens bevoegd staatssecretaris Etienne Schouppe zijn de Waalse cijfers deels te verklaren als herstel van een minder goed jaar 2009. 'Toen liet het Waals gewest een stijging optekenen en het Vlaams gewest een daling', verduidelijkt hij.
Andere cijfers die nog in het oog springen, zijn die met betrekking tot de dodelijke vrachtwagen- en weekendongevallen. Zo werd een daling van maar liefst 23,1 procent opgetekend bij de vrachtwagens, terwijl ook het aantal weekenddoden met 11,9 procent naar beneden ging.
Met 42 procent van alle doden ter plaatse blijven weekendongevallen echter een belangrijk probleem. Schouppe buigt zich daarom over een nieuw actieplan voor weekendongevallen. Tegelijk hoopt hij dat de nieuw ingevoerde speekseltest en het alcoholslot de ongevallencijfers verder naar beneden helpen.
www.gva.be
Mening:
Ik vind de titel wel lichtjes overdreven. Er zijn ook positievere cijfers terug te vinden.
Maar toch blijf ik dit een groot probleem vinden. In Wallonië zijn ze op dit gebied beter bezig dan wij. Ik vind het belachelijk dat er nog zoveel slachtoffers moeten vallen. Als iedereen nu voorzichtiger rijdt is er toch geen enkel probleem? Moeten er dan slachtoffers blijven vallen voordat wij, vlamingen, gaan inzien dat we gevaarlijk rijden. Er lopen acties die handelen over veilig rijgedrag en toch blijft het aantal verkeersdoden stijgen.
Vooral weekendongevallen spelen een grote rol, deze zijn dan al wel gedaald toch blijft het belangrijk dat er hieraan gewerkt wordt. Ik vind dat iedereen zijn verantwoordelijk moet opnemen en niet achter het stuur mag kruipen als je onder invloed bent van drugs of alcohol of als je vermoeid bent. Ik hoop ook dat de speekseltest de ongevallencijfers drastisch naar beneden gaan halen!