Hier een artikel dat er verder op in pikt:
Amerikaanse leger bereid homo's toe te laten
Het Amerikaanse leger is bereid om rekruten die homoseksueel zijn en ervoor uitkomen toch toe te laten. Die beslissing komt er nadat een Amerikaanse rechter de opheffing van de richtlijn 'don't ask, don't tell' bevestigde.
Volgens een woordvoerster van het Pentagon vroeg men in het leger in het verleden nooit naar de seksuele geaardheid van rekruten. 'Het verschil is dat homo's of lesbiennes voortaan niet weggestuurd worden als ze uitkomen voor hun geaardheid. In de toekomst gaan wij het nog altijd niet vragen. Het is dus aan de rekruut zelf om te kiezen of hij die informatie bekendmaakt', aldus woordvoerster Cynthia Smith.
Rechter Virginia Philips van het federal court in Los Angeles hief vorige week de toepassing van de wet op die Amerikaanse soldaten verbiedt om voor hun seksuele geaardheid uit te komen. De richtlijn 'don't ask, don't tell' is volgens de rechter in strijd met de grondwet. Door deze wet konden homoseksuelen weliswaar een carrière in het leger starten, maar eenmaal hun geaardheid bekendraakte, riskeerden ze ontslagen te worden.
Philips beval de Amerikaanse regering om met onmiddellijke ingang de toepassing op te heffen. Diezelfde rechter bevestigde dinsdagavond haar beslissing van vorige week.
De woordvoerster van het Pentagon voegde er wel aan toe dat de situatie in de toekomst nog altijd kan veranderen.
De wet werd in 1993 ingevoerd door de regering-Clinton. Naar schatting 10.000 mannen en vrouwen moesten erdoor ontslag nemen in het leger. President Barack Obama toonde zich eerder al voorstander van de afschaffing.
Bron: De standaard (www.destandaard.be)
Mijn mening:
Ik vind het niet meer als normaal dat geaardheid geen probleem mag zijn om promotie te maken en te werken bij het leger. De personen kiezen er immers zelf niet voor om holebi te zijn zoals andere mij hier al eerder bevestigde. Ik vind het niet meer dan logisch dat men de wet met verplichte ingang moet opheffen. Alleen jammer dat de woordvoerster er aan toevoegde dat de situatie nog altijd kan veranderen. Dit is een soort van racisme. Vroeger werd er (vaker als nu) onderscheid gemaakt tussen huidskleuren maar nu gaat men ook al discrimineren op geaardheid. Iedereen is anders dat moet men stilaan gaan aanvaarden.