20th October 2010, 12:25
|
Lotte
|
|
|
|
'Nieuw remsysteem vanaf 2012 op alle treinen'
Vervotte: 'Nieuw remsysteem vanaf 2012 op alle treinen'
20/10/10 ‘Kans op zware treinongevallen blijft bestaan'
BRUSSEL - De installatie van het remsysteem TBL1+ op de Belgische sporen en treinen 'gebeurt met het perspectief op het Europese veiligheidssysteem ETCS' en zou tegen 2012 op de treinen, locomotieven en grootste knelpunten uitgerold moeten zijn. Dat zegt de woordvoerder van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) in een reactie op het uitgelekte expertenrapport over de veiligheid van het spoornet.
In hun rapport, dat woensdagvoormiddag in de bijzondere Kamercommissie wordt voorgesteld, schrijven de experts dat de inhaaloperatie met het remsysteem TBL1+, die sinds de treinramp van Buizingen is ingezet, maar ten dele efficiënt is.
'In de jaren negentig en na het treinongeval in Pécrot werd gekozen voor het Europese ETCS', legt de woordvoerder van Vervotte uit. 'Maar er bleken nog problemen aanwezig te zijn, waardoor nu TBL1+ wordt uitgerold. Dat systeem maakt de invoering van ETCS perfect mogelijk, er moeten bij wijze spreken 'enkel' extra bakens en nieuwe software geïnstalleerd worden.' Vanaf 2012 moeten de grootste knelpunten, de treinen en de locomotieven met TBL1+ uitgerust zijn, luidt het.
Op de kritiek als zou er decennialang niet genoeg geld voor spoorveiligheid zijn uitgegeven, reageert Vervotte. 'Tussen 2005 en 2012 is er telkens voldoende budget aanwezig, maar dat is of wordt niet helemaal ingevuld. Zo was er tussen 2005 en 2009 tachtig miljoen euro voorzien voor de installatie op de sporen, waarvan er maar 73 miljoen werd uitgegeven.' Redenen voor de onderbesteding zijn onder meer problemen met homologatie die tot uitstel leiden en moeilijkheden om voldoende personeel te vinden.
Bron: De Standaard online woensdag 20 oktober 2010, 10u44
Bron: belga Auteur: loa
Eigen mening: Ik vind het goed dat het nieuwe remsysteem ingevoerd zal worden in 2012 op de grootste knelpunten.
Er wordt wel gezegd dat de kans op zware treinongevallen blijft bestaan. Dat niet al het budget dat beschikbaar wordt gesteld uitgegeven wordt, vind ik niet zo’n ramp.
Ik vind het wel raar dat het gedeeltelijk komt doordat er onvoldoende personeel is.
|