Enkele post bekijken
Oud 20th October 2010, 08:43
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User

Trouwen voor de kerk wordt duurder

Trouwen voor de kerk wordt duurder

Wie vanaf 1 januari 2011 voor de kerk wil trouwen of van een dierbare afscheid wil nemen met een kerkelijke uitvaart moet daarvoor 250 euro neertellen. Dat is 50 euro meer dan nu, schrijven de Concentrakranten.

De Kerk voert de prijsverhoging van 50 euro vanaf 1 januari in alle Belgische parochies door "om gelijke tred te houden met de index van de consumptieprijzen". De vorige prijsverhoging dateert van 1 januari 2000.

Ook heeft de Kerk de tarieven van andere kerkelijke diensten aangepast. Zo zal men vanaf volgend jaar 15 euro moeten neertellen voor een gewone misintentie, ook als die nu nog besteld wordt. Voor termijnmissen - die maximaal voor 15 jaar kunnen worden aangevraagd - zal de kerk 23 euro aanrekenen.

Verdeling tarieven
Ook heeft de Kerk de nieuwe verdeling van de tarieven van huwelijks- en begrafenisplechtigheden vanaf 1 januari openbaar gemaakt. Van de 250 euro die nu wordt betaald voor een huwelijks- of begrafenismis, gaat er 40 euro naar de voorganger (priester, diaken of leek), 20 euro naar de koster, 20 euro naar de organist, 50 euro naar de parochie, 20 euro naar de federatie, 50 euro naar het bisdom en 50 euro naar de kerkfabriek. (belga/tw)

Bron: www.hln.be
20/10/10 04u33

Eigen mening:

Mijn mening? Kort en bondig: gewoon absurt!
Zeker na de feiten van de laaste maanden over de bisschoppen en de kerk.
De kerk zou juist hun prijs moeten verlagen, om de mensen bij zich te houden. Maar nee, ze vinden zichzelf zo belangrijk dat ze zich vergelijken met de index van de consumptieprijzen ...
Nu heb ik mijn twijfels of er nog veel koppels voor de kerk zullen trouwen, mijn vraag is: "Geloven er nu nog steeds even veel mensen in onze godsdienst?" Zeker na alles wat er de afgelopen maanden gebeurd is.
In de laatste paragraaf van het atrikel kunnen we terugvinden naar waar het geld nu eigenlijk gaat. Zelfs de parochie haalt voordeel wanneer er een mis is. Zij krijgen telkens 40 euro, nu kan ik begrijpen waarom zij de kerk zouden steunen.
Met citaat antwoorden