Citaat:
Orgineel gepost door Mortelmans Bart
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met wat Alaert Diewert zegt. Inderdaad, waarom spreekt iedereen zo negatief over ons land en zijn toekomst.
|
Omdat het land op politiek vlak een vuilnisbelt is en er de wil niet is om dit te veranderen, en als dit niet snel verandert dan wordt het op nog veel meer vlakken een stort.
Citaat:
Ik vind dat we samen fier mogen zijn op wat het klein landje dat België heet al gerealiseerd heeft. .
|
Wat heeft ons kleine landje dan gerealiseerd? Een schijndemocratie? Een minderheid die een meerderheid al decennia onder de knoet houdt? Ongelijke rechten in het Noorden en het Zuiden? Onvoorstelbare geldstromen die al zolang dat het land bestaat dezelfde richting uitvloeien?
Citaat:
Ik denk dat we toch min of meer de crisis goed hebben doorgemaakt.
|
Of bedoel je dit met "iets waar we trots op kunnen zijn"? Wat een troostprijs, op Griekenland na is iedereen op die manier door de crisis gekomen. We zijn zelfs op dat vlak slecht bezig, er gebeurt op het moment helemaal niets om de crisis te bestrijden, we glijden langzaam de berg af.
Ik weet wel leukere dingen om trots op te zijn...
Citaat:
We willen precies uit solidariteit voor andere landen, die zwaar zijn getroffen door de crisis ons ook in een soort crisis brengen, maar dan op polititiek vlak.
|
Excuseer, wat bedoel je daar mee? Wil je zeggen dat wanneer je buurman zijn auto in de prak rijdt, je dit ook doet om solidair te zijn?
Citaat:
Ik denk dat het gewoon komt door de mentaliteit van de Vlamingen en de Walloniërs. Het probleem dat we nu merken is volgens mij gewoon gecreëerd met de jaren. Het is een feit dat de Vlamingen veel productiever zijn dan de Walen. En dat zorgt voor frustratie bij de Vlamelingen. Het probleem is nu dat de Walen gewoon hun standpunten willen doorvoeren, wat natuurlijk boze gezichten opleverd bij de Vlamingen. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de Walen nu water bij de wijn moeten doen en gewoon samen met de vlamingen een akkoord moeten maken dat realistisch is.
|
Hier heb je gelijk, het komt door de mentaliteit. Wallonië is als een kind dat tijdens zijn jeugd alles kreeg wat ze wilden. En op een bepaald moment zegt iemand dat het genoeg is en dat kan zo'n kind natuurlijk niet verkroppen, het gaat tegen alles in wat het ooit heeft geleerd. In een opvoedingssituatie zou men BDW de supernanny noemen. Het enigste verschil is dat die kinderen na een tijd wel doorhebben dat ze hun gedrag moeten aanpassen om iets te bereiken, en bij dat punt zijn de Franstaligen nog altijd niet aanbeland.
Citaat:
Een splitsing is dus één van die akkoorden die hieruit niet mag volgen. Ik zeg het nogmaals, we moeten die splitsig uit ons hoofd zetten en ons focussen op de toekomst van België, Walen en Vlamingen in een soort verzoening.
Altijd maar kijken naar het negatieve levert zeker geen goed werk. Als we samen de draad terug oppikken kunnen we echt nog met onze verschillende talen,culturen, Brussel, Havenstad en nog veel meer een echt goede toekomst tegemoetgaan.
|
Mooie zinnen allemaal, maar buiten een ideaalbeeld draag je ook geen enkele oplossing aan, wat moeten we daar nu mee?
"Focussen op de toekomst", zijn we daar niet net elke dag mee bezig? Is dat niet net hetgene dat rotsvast zit? Het is geen ruzie tussen twee kinderen over een pokemonspel waarna je elkaar een hand geeft en "sorry" zegt. Was het maar zo simpel.