19th October 2010, 18:26
|
Registered User
|
|
|
|
Nederlandse ouderorganisatie wil "Sint" boycotten
Nederlandse ouderorganisatie wil "Sint" boycotten
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101019_072
HILVERSUM - De Nederlandse ouderorganisatie Ouders & Coo roept ouders op in november en begin december niet met hun kinderen naar een bioscoop te gaan waar de film "Sint" van regisseur Dick Maas draait.
Kinderen lopen volgens de organisatie het risico dat ze ongewild "gruwelijke beelden" te zien krijgen van de film van regisseur Dick Maas. De komische horrorfilm gaat over een bloeddorstige Sinterklaas die kinderen onthoofdt.
Ouders & Coo is niet de eerste die over de film klaagt. Na klachten onderzoekt de Reclame Code Commissie of de poster en de trailer van de film niet te schokkend zijn voor kleine kinderen.
Een woordvoerder van Pathé, de grootste bioscoopketen, liet in een reactie weten het nut van de oproep van Ouders & Coo niet in te zien. "De bioscopen zijn hier helemaal geen partij in. We zijn niet de makers van de film en ook niet van de posters."
"Sint" gaat in Vlaanderen op 31 oktober in première op het Brugse Razor Reel Festival. Ook in ons land weerklinkt protest. Het Belgisch Sinterklaasgenootschap liet al weten dat er maatregelen moeten komen tegen de film.
Dit is waarschijnlijk nét waar de regisseur van gedroomd heeft: een beetje controverse en dus extra aandacht voor zijn nieuwe film.
Ik snap wel dat deze oudervereniging ongerust is, de Sint is hét prototype van de dikke kindervriend, en opeens zie je daar een trailer waar diezelfde Sint moordlustig op wraak zint.
Maar om er nu maatregelen tegen te treffen?
Als ouder heb je zelf wel onder controle wat je kind ziet, en ik denk niet dat je je zevenjarige naar de cinema in de buurt gaat nemen om deze film te zien.
Er zal reclame gemaakt worden, waarschijnlijk, maar dan is het toch je taak als ouder om dat een beetje te plaatsen? Iets in de trant van:
'dit is een film voor volwassenen, en die gaat over Sinterklaas, maar het is maar een film, dus niet echt, en het is ook maar om te lachen...' Zoiets?
Afin, een hoop gedoe om niets denk ik!
Trouwens, dat die ouders dan ook maar klagen over de geweldadige reclame op tv voor geweld-en actiefilms om 4 uur in de namiddag, dat vind ik persoonlijk 'erger' dan deze film over de Sint.
(Grappige invalshoek trouwens, een moordlustige Sint!)
Hieronder is een link naar de trailer voor de liefhebbers:
http://www.youtube.com/watch?v=Xv3G...player_embedded
|