Enkele post bekijken
  #3  
Oud 19th October 2010, 15:29
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Je krijgt er kippenvel van als je zulke berichten leest. Het zet mij wel telkens aan tot nadenken. Hoe kunnen kinderen tot zoiets gedreven worden? Moeten we eigenlijk bang worden om leerkracht te worden? Of om later ons kind af te zetten op school?

Vroeger was een school een plaats waar de ouders gerust konden zijn dat hun kinderen er veilig waren. Tegenwoordig moet je bang zijn om je kinderen aan de poort af te zetten. Ik vraag me ook af hoe kinderen er bij komen om iemand neer te steken. We hebben vroeger allemaal wel eens ruzie gehad op de speelplaats maar bij mij is het nooit in me opgekomen om de andere maar “gewoon” neer te steken. We kunnen dus ook gaan nadenken over de reden tot de agressie van de kinderen. Want, zo ben ik van mening, als de oorzaak wordt gevonden, kan deze vicieuze cirkel misschien wel doorbroken worden.

“Het lijken tegenwoordig dingen die nu eenmaal gebeuren in deze wereld”. Ik heb altijd al geweten dat er mensen worden doodgeschoten of neergestoken maar de laatste jaren heb ik meer en meer het gevoel dat het dichter bij ons komt. Ik las wel eens een artikel over een student die zoveel medestudenten vermoorde, maar toen was het nog een “ ver-van-mijn-bed show”. Als je dit leest, Charleroi, het is zo dicht! Ook dat bezorgt mij koude rillingen…

Ik vind het enorm jammer dat onze maatschappij zodanig veranderd is dat kinderen niet meer onbezorgd kind kunnen zijn. Wat er wordt aangehaald over wapenbezit bij kinderen: absurd gewoon! Ik moet bij dit artikel vaak terug denken aan de tijd dat ik in het eerste, tweede middelbaar zat. Het lijkt me gewoon onvoorstelbaar dat ik een mes mee zou nemen naar school “ om me veilig te voelen”. Waar gaat dit heen? Moeten er binnenkort agenten aan de schoolpoort staan om iedereen te fouilleren? Als je het mij vraagt moet er dringend terug wat gewerkt worden aan verdraagzaamheid en zelfbeheersing.

En hopelijk is het dan nog niet te laat en staat er binnen enkele jaren niet in de brief met spullen die onze kinderen gaan nodig hebben op school, dat ze een mes of ander wapen mee moeten brengen…
Met citaat antwoorden