Enkele post bekijken
Oud 19th October 2010, 14:18
Evelien de Laat Evelien de Laat is offline
Registered User

100-jarige wil doctoreren

dinsdag 19 oktober 2010, 11u06
Bron: De Standaard

Je bent maar zo oud als je je voelt, zegt het cliché. Dat denkt ook de 100-jarige Bholaram Das, want de hoogbejaarde Indiër heeft het plan opgevat om opnieuw te gaan studeren.
39 jaar geleden ging Das op pensioen. Hij heeft er een carrière als leraar, advocaat, magistraat en rechter opzitten, maar de kranige man wil blijven bijleren. 'In mijn 100 jaar ben ik veel bezig geweest met religie, sociologie en politiek', zegt de hij. 'Maar ik voel dat ik moet doctoreren om mijn behoefte aan kennis te bevredigen.'

Das heeft een bewogen leven achter de rug. In 1930 vloog hij op 19-jarige leeftijd achter de tralies omdat hij had deelgenomen aan een protestactie tegen het Britse bewind. Nadien ging hij rechten studeren en in 1945 werd hij lid van de Congres Partij, die India in 1947 naar onafhankelijkheid leidde. Hij is vader van vijf zonen en een dochter.

Voor zijn doctoraat wil hij zich toeleggen op de studie van zijn eigen geboortedorp Bohori. Hij wil onderzoeken hoe het dorp het neo-Vaishnavisme, een liberale en monotheïstische stroming binnen het hindoeïsme, heeft helpen verspreiden.

De directeur van de universiteit waar Das wil gaan studeren, ontvangt de leergierige man met open armen. 'Het is zeldzaam dat iemand van 100 jaar nog studeert, maar ik ben er zeker van dat hij een inspiratie kan zijn voor de jeugd.'

Mijn mening:

Ik vind het zeer positief dat deze man nog dingen wil onderzoeken, nog wil doctoreren. Persoonlijk vind ik dat iedereen heel zijn leven lang moet blijven bijleren.
Ik begrijp ook zeer goed dat de universiteit hem met open armen ontvangt. Hij is tenslotte een 100-jarige man die nog wil doctoreren, bij mijn weten een uniek feit. Dit is ook heel wat publiciteit voor de universiteit. Maar misschien ook wel een motivatie voor de jeugd om toch verder te studeren, want als een man van 100 jaar dat kan, waarom zou de jeugd het dan niet kunnen...
Met citaat antwoorden