De Wever: "Deze nota is mijn minimumbod"
N-VA-voorzitter Bart De Wever voelt zich vernederd over de manier en de snelheid waarmee de Franstaligen de nota die hij als verduidelijker geschreven had, hebben verworpen en "in mijn gezicht gesmeten". Dat verklaarde hij in het televisieprogramma Terzake. "Dit is mijn minimumbod", zei hij over de nota.
Bart De Wever wees erop dat het de eerste keer is dat iemand een compromis op papier zette. Hij had zich daarbij blootgegeven en zijn nek uitgestoken, zonder ambitie te hebben om premier te worden, aldus de N-VA-voorzitter.
De Wever benadrukte dat zijn voorstellen voor de hervorming van de financieringswet de twaalf principes waarover eerder een akkoord bereikt werd, respecteren. Zaterdagavond had hij naar eigen zeggen, na consultatie van Vlaamse en Franstalige opiniemakers, de stellige indruk dat de nota na een dag of twee onderhandelen tot een akkoord had kunnen leiden.
Hij waarschuwde dat zijn nota een "minimumbod" is, waaronder hij niet kan gaan. "Als men hierover niet wil praten, doe ik niet meer mee", aldus nog Bart De Wever, die benadrukte dat nieuwe verkiezingen niets zullen oplossen.
Nog in Terzake zei PS-kopstuk Philippe Moureaux dat Bart De Wever met zijn nota nooit een akkoord beoogde met de Franstaligen. De nota had volgens hem tot doel een compromis tussen de Vlaamse partijen te vinden. "De Franstaligen zullen nu wellicht hetzelfde moeten doen", aldus nog de PS-ondervoorzitter. (belga/adb)
Bron: www.hln.be
Eigen mening:
Ik vind dat De Wever gelijk heeft, de Walen hebben te snel zijn akkoord of de nota afgekeurd. Ze nemen niet even de tijd om alles duidelijk te bekijken en hier en daar dingen te relativeren. Ze zeggen dat deze nota een aanval is naar de Walen toe. Maar ik kan me niet inbeelden dat het de Wever zijn bedoeling is om de Walen nog maar eens tegen hem de krijgen, hij heeft zijn best gedaan om iets op papier te zetten en dan krijg hij zoveel negatieve reacties van de Walen. De Wever heeft tenminste IETS op papier gezet, vanuit zijn oplossingen of standpunten kunnen er toch aanpassingen gebeuren die de Walen goedkeuren. Ik vraag me echt af wat er nu gaat gebeuren, gaat dit spelletje blijven duren? Of komt er echt is een oplossing??