18th October 2010, 11:24
|
Registered User
|
|
|
|
Groen!, SP.A en CD&V willen verder met bestaande tekst
BRUSSEL - De reacties van de Vlaamse onderhandelaars op de compromistekst van Koninklijk Verduidelijker Bart De Wever (N-VA) zijn voorzichtig positief.
CD&V-voorzitter Wouter Beke ziet 'geen alternatief' voor het verder werken met deze tekst, zei hij vanmorgen in een interview op Radio 1. 'De tekst gaat voort op dingen die in juli en augustus al besproken zijn onder preformateur Elio Di Rupo (PS)'.
Hij wil de tekst voorleggen op het partijbureau van CD&V, en hoopt daarna 'in alle rust' de besprekingen te kunnen hervatten. Dat de Franstaligen het akkoord meteen verworpen hebben, staat dat niet in de weg. 'Het is moeilijk om de Franstaligen te overtuigen en om een akkoord te vinden waar zij zich ook achter kunnen scharen, maar er is geen alternatief', zegt Beke.
Groen!-voorzitter Wouter Van Besien blijft hoopvol. Hij sprak op Radio 1 van 'een goede basis om naar de eindfase van de onderhandelingen te gaan'. Hij noemt het 'onbegrijpelijk' dat de Franstaligen het voorstel meteen van tafel hebben geveegd.
Toch is Van Besien niet onverdeeld enthousiast over het document van De Wever. Zo vreest Van Besien dat de financiering van de pensioenen en de sociale zekerheid niet goed geregeld is.
Ook SP.A ziet nog wat 'losse eindjes', zegt partijvoorzitster Caroline Gennez. Vooral de bijzondere financieringswet moet nog verder verduidelijkt worden. Op lange termijn zijn er te weinig garanties voor de financiering van de federale overheid.'
Gennez beseft dat de voorstellen over de splitsing van de kieskring BHV voor de Franstaligen 'provocatief' zijn. Maar om het document daarom meteen te verwerpen, is volgens haar 'gewoon dom'. 'Er ligt veel op tafel'.
De N-VA komt pas na het partijbureau van vanmorgen met een verklaring.
Mijn mening:
Wat Vincent al zei, het blijft maar duren! We vinden maar geen oplossing en toch moeten we een oplossing vinden. Zelfs zo vlug mogelijk!
Als ik de tekst lees van Bart de Wever is duidelijk te merken dat Bart De Wever heeft geprobeerd om een aantal toegevingen te doen. Toch zijn de Franstaligen hier helemaal niet mee akkoord. Ik heb zo het gevoel dat wat er ook in de tekst van Bart de Wever stond, de Franstaligen toch afwijzend hadden gereageerd. Het feit dat de ronde van Di Rupo niets is geworden zit bij de Franstaligen heel hoog en met dat antwoord willen ze volgens mijn mening 'wraak nemen' op die mislukte ronde.
Ik vind dit persoonlijk kinderachtig wat ze nu aan het doen zijn. Zo gaan we nooit tot een akkoord komen!
|