Enkele post bekijken
Oud 16th October 2010, 14:16
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline

Thumbs down Illegale dopinghandel op internet floreert

Nooit eerder werden er zoveel verboden producten in beslag genomen als in 2009. De verkoop ervan verloopt steeds vaker via illegale websites.
Gazet van Antwerpen kon het nieuwe jaarverslag van de multidisciplinaire hormonencel inkijken. Daaruit blijkt dat de politie vorig jaar maar liefst 60 procent meer illegale producten kon onderscheppen.

'In 2008 vonden er 156 inbeslagnames van anabolica plaats', zegt Francis Clarysse, nationaal hormonenmagistraat. 'In 2009 steeg dit aantal inbeslagnames sterk, tot 250'.

De anabolica komen voornamelijk uit Egypte en Thailand, maar ook in eigen land werden enkele fraudeurs gevat. Zo waren er twee broers die via een Nederlander, die ze op het internet hadden leren kennen, anabolen verkochten op liefst 17 koop- en biedwebsites.

Internet speelt sowieso een cruciale rol in de dopinghandel. De verkoop van de verboden producten blijkt hoofdzakelijk te verlopen via illegale websites. Ook de verkoop van illegale geneesmiddelen via het internet neemt explosief toe.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101016_017

Eigen mening:
Het is inderdaad absoluut geen goed nieuws dat er zoveel producten gevonden zijn. Anderzijds is het dan weer wel goed nieuws omdat deze mensen waarschijnlijk niet meer verder gaan met hun 'handeltje'.
Uit dit artikel is het wel duidelijk dat er vrij tot zeer gemakkelijk aan doping en illegale geneesmiddelen geraakt kan worden via het internet.

Sommige mensen die gepakt worden op het nemen van doping reageren dan; doping zal nooit uit de sport (bijvoorbeeld wielrennen) verdwijnen, het zal er altijd bij horen, maar ik stel mij dan de vraag; geeft het niet veel meer voldoening om een koers te winnen op 'eigen' krachten in plaats van het bijnemen van doping? Of is het niet frustrerend om 2de te eindigen achter iemand die doping nam en daardoor misschien won?

Het explosief toenemen van deze producten op het internet maakt volgens mij de sporten, of toch waar het ECHT om draait kapot.
Na een tijd zou je je nog verplicht beginnen voelen om doping te nemen om een nog iets of wat fatsoenlijke plaats te krijgen in een wedstrijd en dit vind ik spijtig.
Hoogspringers steken toch ook geen veertjes onder hun schoenen... (bij mijn weten toch, want binnenkort verschiet ik van niets meer)
Met citaat antwoorden