16th October 2010, 11:21
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
|
|
'Lichten uit langs Vlaamse snelwegen'
'Lichten uit langs Vlaamse snelwegen'
• zaterdag 16 oktober 2010
• Bron: www.destandaard.be
• Auteur: BELGA
BRUSSEL - Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) afhangt, zullen vanaf volgende zomer de meeste Vlaamse snelwegen niet langer worden verlicht.
Momenteel gaat het licht op de Vlaamse snelwegen uit tussen middernacht en zes uur 's morgens. Crevits wil het voortaan overal waar het kan zonder doen, 24 uur op 24. De minister verwacht dat de politiek en de hulpdiensten er tegen volgende zomer klaar voor zijn. "Onverlicht is niet onveilig", zegt ze dit weekend in Het Laatste Nieuws.
"Op onze gewestwegen is het te gevaarlijk, maar op het merendeel van de Vlaamse snelwegen kan het wel". Crevits is niet van plan de maatregel door te voeren op klaverbladen en ter hoogte van werken en in een eerste fase evenmin in het schemerdonker.
De CD&V-politica beoogt op die manier tot 2 miljoen euro per jaar besparen, geld dat kan besteed worden aan wegenwerken of dynamische verkeersborden.
Over deze kwestie heb ik een dubbel gevoel…
Langs de ene kant is het positief dat er geld bespaard kan worden door bepaalde wegen niet meer te verlichten. Zeker als je weet dat dit geld dan besteed kan worden aan wegenwerken of dynamische verkeersborden. Bovendien gaat het, al dan niet doelbewust, lichtvervuiling tegen. Het zou misschien zelfs mensen tot een voorzichtiger rijgedrag kunnen brengen…
Langs de andere kant is het erg belangrijk dat deze “lichtbesparing” niet ten koste gaat van de veiligheid van onze wegen. Volgens minister Crevits zou het op het merendeel van de Vlaamse snelwegen mogelijk zijn zonder tot onveiligheid te leiden, maar ik betwijfel toch of dit het aantal ongevallen niet zal doen stijgen. Persoonlijk vind ik het maar niets om in het donker te rijden, omdat ik liever ver vooruit zie wat er gaat komen. Stel nu dat er een obstakel in het midden van de weg ligt, en je dit pas op het laatste moment opmerkt omdat het te donker is. Of dat je pas erg laat ziet dat dit de afrit is die je moest nemen. Nog gauw een afwijkingsmanoeuvre maken, draagt naar mijn mening niet meteen bij tot de algemene veiligheid. Er gebeuren bovendien ’s nachts (of misschien beter gezegd ’s morgens vroeg) geregeld ongevallen door chauffeurs die achter het stuur in slaap vallen. In mijn ogen wordt de neiging tot indoezelen alleen maar groter wanneer het rondom je volledig donker is. Daarbij komt ook nog het niet te ontkennen feit dat je de rand van de weg minder goed zal zien liggen.
Ik ben zeker dat er nog een heleboel pro’s en contra’s te vinden zijn, maar deze kwamen meteen in mij op. Ze doen me besluiten dat het een erg goed voorstel is om licht te bezuinigen op de Vlaamse wegen, maar dat er goed moet worden nagedacht waar en hoe men dit concreet wil toepassen. Niet op alle Vlaamse snelwegen zal dit mogelijk zijn en misschien zijn er wel extra voorzorgsmaatregelen zoals bijvoorbeeld een duidelijke en opvallende wegmarkering nodig.
|