Enkele post bekijken
Oud 15th October 2010, 13:18
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User

Eerste klacht over aidsuitspraak Léonard binnen bij CGKR

Eerste klacht over aidsuitspraak Léonard binnen bij CGKR

De eerste klacht over de felbesproken aidsuitspraak van aartsbisschop André Léonard is binnen bij het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR). Het is de Oostkampse advocaat Jean-Marie de Meester die nu al voor de tweede keer klacht indient tegen de aartsbisschop.

Een eerdere klacht van de Meester kwam er naar aanleiding van de vergelijking van homoseksualiteit en anorexia die Léonard maakte. Die klacht werd door het CGKR wel zonder gevolg geklasseerd. "Léonard viseert ons", besluit de advocaat nu.

In het boek 'Mgr. Léonard' staat te lezen dat aids een "soort van immanente gerechtigheid" is.

Haat
"De vrije meningsuiting is een belangrijke waarde in onze maatschappij maar anderzijds dienst vastgesteld dat de uitspraken bij herhaling worden gedaan", reageert Jean-Marie de Meester.

"Het begrip 'aanzetten tot haat' moet volgens mij ook ruim worden geïnterpreteerd. De herhaalde uitspraken van de aartsbisschop ten aan zien van holebi's kunnen mensen aanzetten zich af te zetten tegen zijn eigen seksualiteit. In dat kader verwijs ik naar het hoger aantal zelfdodingen bij holebijongeren ten aanzien van heterojongeren."

Gazet van Antwerpen - 15 oktober 2010

Mijn mening:

Zoals in de artikel naar boven komt, blijft deze uitspraak van Mgr. Leonard niet zonder gevolgen! En eerlijk gezegd had ik ook niets anders verwacht. De man die deze klacht indiende, een advocaat, heeft volgens mij gelijk! Langs de ene kant vindt hij wel dat er vrije meningsuiting moet zijn in onze maatschappij. Mgr. Leonard zou dus in principe wel zijn mening mogen uiten over bepaalde onderwerpen. Maar toch moet er rekening gehouden worden met anderen. Je moet je maar eens voorstellen dat je zelf aids zou hebben en dan zo'n uitspraken leest. Ik denk dat een mens voor minder in de put zou zitten!
Met citaat antwoorden