"Splitsing België kost 7 miljard euro"
09/09/08 07u42
Als België verdwijnt, schiet zowel de Vlaamse, Waalse als Brusselse economie er bij in. Tot die conclusie komt Rudy Aernoudt, de ontslagen topman van de Vlaamse administratie Economie, na berekeningen over splitsingsscenario's.
7,2 miljard is het ronde bedrag dat Vlaanderen, Wallonië én Brussel er samen zouden bij inschieten als ons land wordt gesplitst. Dat is tenminste de conclusie van de paper 'De kost van niet-België' van Rudy Aernoudt, één van de trekkers van de Belgicistische denktank 'België Anders'.
Aernoudts eerste conclusie: Wallonië boet bijna 5 miljard euro aan welvaart in, maar ook voor de Vlaamse economie zou de splitsing 1,2 miljard euro kosten. "Het is gemeengoed in Vlaanderen om te zeggen dat we er met een splitsing wel zouden op vooruit gaan, omdat we dan geen transfers meer naar Wallonië zouden moeten betalen. Maar ook voor Vlaanderen kost een splitsing meer dan een status-quo, het behoud van België", luidt het. (belga/sps)
Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1341/B...jard-euro.dhtml
Mening:
Dit artikel bewijst nog maar eens dat een splitsing geen goede zaak zou zijn. Financieel zouden we eronder lijden, en bovendien: wat erna? Ik zie Vlaanderen nog niet snel onafhankelijk worden. België is al zo klein, laat staan dat het nog eens in de helft zou worden verdeeld. Eerder lieten de Franstaligen al verstaan dat bij een eventuele splitsing Brussel zich bij hen zou voegen. Wat doe je dan met al die Vlamingen in de Brusselse rand? Bovendien vind ik dat het nuttiger is dat politici zich buigen over het armoedebeleid, waarmee ik niet wil insinueren dat de communautaire kwesties niet belangrijk zijn.