Alle 33 mijnwerkers zijn gered
De 33 mijnwerkers die sinds 5 augustus vast zaten in de San José-mijn in het Chileense Copiapo zijn gered. Voorman Luiz Urzua kwam als laatste mijnwerker tevoorschijn uit de reddingscapsule. De hele reddingsoperatie heeft daarmee zo’n 22 uur geduurd, minder lang dan men aanvankelijk had gedacht.
Mirakel in Chileense mijn
Met de redding van de 54-jarige Urzua kwam een einde aan de reddingsoperatie die gisterenochtend begon. De hele operatie verliep foutloos en eindigde vroeger dan eerst voorspeld.
Zo werd eerst gedacht dat de reddingsactie 48 uur zou duren maar uiteindelijk werden alle kompels gered op niet minder dan 22 uur. Iets voor 3 uur vannacht, Belgische tijd, werd de laatste mijnwerker gered. Een kleine drie uur later stond ook de laatste van de reddingswerkers die waren afgedaald op de begane grond.
De operatie 'San Lorenzo', genoemd naar de patroonheilige van de mijnwerkers, heeft tussen de 7 à 14 miljoen euro gekost. De Chileense president sprak van een 'ongeziene reddingsoperatie in de geschiedenis van de mensheid'.
Goede gezondheid
De meeste mijnwerkers die gered werden uit de Chileense San José-mijn, verkeren in goede gezondheid. Maar een zevental heeft extra medische zorgen nodig.
De dokters stelden bij de bevrijde mijnwerkers 'geen verrassingen' vast en zeggen dat het beter met hen gaat dan aanvankelijk werd verwacht. De dokters werden de voorbije weken al regelmatig gebrieft door mijnwerker Yoni Barrios, die kennis heeft van verpleegkunde.
Twee mijnwerkers zullen geopereerd worden aan een tandinfectie. Dat zal gebeuren onder volledige verdoving. Eén mijnwerker heeft een acute longontsteking, maar kreeg daarvoor al enkele dagen antibiotica en is aan het herstellen. Een andere mijnwerker had dan weer 'middelmatige problemen' aan de ogen, maar ook zijn situatie is niet bedreigend.
De kompels werden voorts behandeld voor huidaandoeningen, hoge bloeddruk en een verhoogde temperatuur. Een van hen heeft na een lange periode zonder daglicht om een bril gevraagd.
De mijnwerkers die gezond verklaard werden, zouden het ziekenhuis vandaag al mogen verlaten. Dat zouden er twee à drie zijn.
Feest
De redding van de 33 mijnwerkers werd op de reddingsite gevierd met confetti, ballonnen en champagne. 'Jij bent niet meer hetzelfde na deze gebeurtenis, en het land ook niet', zei president Sebastian Pinera wanneer de laatste mijnwerker bevrijd werd. 'Jij was een inspiratiebron. Ga je vrouw en dochter omhelzen.'
Een uitzinnige menigte zong het Chileense volkslied. Maar niet alleen op het kamp boven de mijn was het feest. In de hoofdstad Santiago verzamelden zich honderden mensen op Plaza Italia, waar liederen werden gezongen en met vlaggen werd gezwaaid.
bron:
www.destandaard.be
Mening: Eindelijk zijn de 33 mijnwerkers boven gehaald, deze klus was geklaard op 22 uur in plaats van de voorspelde 48 uur. Dit moet een ongelofelijke opluchting geweest zijn voor de echtgenoten van de mensen die opgesloten zaten. Het belangrijkste nu is dat deze mijnwerkers veilig en wel het ziekenhuis kunnen verlaten en dat ze hun gewone leventje terug kunnen opnemen zonder al die media-aandacht.