14th October 2010, 18:40
|
Registered User
|
|
|
|
Aids is een vorm van rechtvaardigheid
Vooreerst moet ik zeggen dat de titel op zich (dus zonder verduidelijking) een tikkende tijdbom is. Maar het is dan ook de media die willen dat mensen hun artikels lezen en hoe doen ze dat het best?...Inderdaad, door te shockeren.
Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat deze titel veel kwaad bloed zet bij vele mensen. Sans doute. En daar hebben ze gelijk in!
Ik zou zeker niet durven beweren dat 'onze clerus' niet al te snugger is. Ik vermoed dat je verwijst naar de spijtige gebeurtenissen die nu aan het licht zijn gekomen ivm kindermisbruik door geestelijken. Zulke misdrijven zijn absoluut niet goed te praten en moeten gesanctioneerd worden. Maar is het omdat één familielid het verkeerde pad is opgegaan, dat heel de familie slecht is? Veralgemenen is dus zeker uit den boze.
Monseigneur Leonard is absoluut iemand die een debat niet uit de weg gaat maar hoe hij deze uitspraak bedoeld heeft (alleszins zo interpreteer ik na enkele interviews gehoord te hebben), is dat de mens zelf verantwoordelijk is voor aids. Immers, hoe krijg je HIV? Door gemeenschap te hebben met iemand die het virus heeft. En zijn het niet deze twee personen die onderling beslissen om intiem te zijn met elkaar? Om het zeer cru te zeggen kan er niemand anders beschuldigd worden dan henzelf.
Ik wil hier zeker niet mee zeggen dat ik geen sympathie heb voor mensen met HIV. Dat is erg genoeg. Ook stoor ik me niet aan homosexualiteit. Ik wil alleen maar zeggen dat je niet te snel mag oordelen over uitspraken.
Misschien zit ik er hier helemaal naast hoor. Maar ik heb nog geen reactie van Monseigneur Leonard zelf gehoord tot hiertoe.
|