13th October 2010, 14:53
|
Registered User
|
|
|
|
Studenten leren in buitenland vooral te drinken
Jongeren die in het buitenland studeren drinken dubbel zoveel alcohol dan wanneer ze thuis zijn. Dat toont recent Amerikaans onderzoek aan.
Oorzaak?
De alcoholinname van Amerikaanse studenten verhoogde het meest bij degenen die naar Europa, Australië en Nieuw-Zeeland trokken. De jongeren zeiden meer te drinken wanneer hun reisgenoten ook veel alcohol opnamen. De studenten die in hun thuisland volgens de wet nog niet mogen drinken verhoogden hun alcoholinname in het buitenland zelfs met 170 procent. De onderzoekers konden de oorzaak hier niet van achterhalen. Een mogelijk verklaring zou een dagelijks glas bij de maaltijd kunnen zijn, dat telt al gauw op tot de 10 extra drankjes per week. De meeste studenten die meer dronken in het buitenland, raakten daar wel niet vaker in de problemen. Ook blijkt dat ze bij hun thuiskomst hun normale drinkpatroon weer aannemen.
Sinds de late jaren '90 steeg het aantal sterfgevallen van studenten als gevolg van hun drinkgedrag drastisch in Amerika. Sindsdien verrichten wetenschappers meer onderzoek naar drinkgewoonten bij jongeren. (ep)
BRON: www.hln.be
Eigen mening
Ik vind het niet zo raar dat de jongeren meer gaan drinken in het buitenland, ze hebben in het buitenland geen controle meer van hun ouders. Ik ken zelf enkele personen die in het buitenland studeren en van hen hoor ik ook dat zij meer drinken dan gewoonlijk. Het is wel goed dat ze bij hun thuiskomst hun normale drinkpatroon terug aannemen.
|