Gehandicapte niet welkom in eigen flat
Rolstoelgebruiker Gerrit Le Roy uit Ranst kan zijn eigen flat niet in omdat zijn buren weigeren in te stemmen met enkele noodzakelijke aanpassingen. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding is verbolgen.
Le Roy vraagt onder meer een hellend vlak aan de voordeur, zodat hij met zijn elektrische rolstoel naar binnen kan. "Maar zelfs dat wordt geweigerd", zegt hij. "Een algemene bewonersvergadering over deze aanpassingen vond plaats op een bovenverdieping, zodat ik er met mijn rolstoel niet bij kon zijn en niet eens de kans kreeg om met mijn buren te praten."
Uit die bewonersvergadering bleek dat de buren van Gerrit Le Roy vreesden dat door de komst van een mindervalide de waarde van hun appartement zou dalen. "Dit is onaanvaardbaar", zegt Jozef De Witte, algemeen secretaris van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding. "Het gaat hier echt om onwil. De buren lijken mij niet de aanpassingen af te wijzen, maar de komst van personen met een handicap in het algemeen."
Gerrit Le Roy bracht de zaak in mei van dit jaar voor de vrederechter, maar moest het onderspit delven omdat de rechter weinig kan inbrengen tegen de beslissing van een bewonersraad. Hij gaat nu samen met het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding in hoger beroep.
Bron:
http://www.gva.be/antwerpen/ranst/g...eigen-flat.aspx
Eigen mening: Dit is een geval van pure discriminatie. Als ik Gerrit Le Roy zijn buur was zou ik hem helpen met alles wat ik kon. In plaats van hem zo de grond in te boren. Dit is onaavaardbaar en hier moet zeker iets aan gedaan worden. Zo erg kan dat toch niet zijn om kleine elementen aan je woonst te veranderen. Als je die persoon daar een groot plezier mee kan doen. Ze leven in het zelfde huis dus moeten ze ook proberen overeen te komen met elkaar. Maar dit is schandalig. Hier worden gewoonweg mensenrechten geschonden. Erger zelfs dit is puur rasicme.
En ik ben er zeker van dat dit probleem nog lang niet de wereld uit is. Vele mensen worden met deze zaken bijna dagelijks geconfronteerd en dat is een zeer ernstige zaak waar dringend iets aan gedaan zal moeten worden.