13th October 2010, 03:42
|
|
Administrator
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Vincent
Een unitair België opnieuw als vroeger zou kunnen werken, taalstrijd behoort dan tot verleden omdat je elkaars taal erkent waar je ook bent, en de strijd om grondgebied is dan ook niet meer van toepassing.
|
'Erkenning van elkaars taal'? Je zal maar in Vlaams-Brabant wonen en heel je straat in een mum van tijd zien verfransen... Btw, ooit gehoord vanuit franstalige kant dat "de straat in een mum van tijd 'vernederlandst'"??
Citaat:
Orgineel gepost door Jelle Eyselbergs
Maar ja laat ze maar verder kletsen rond de tafel, ik heb er geen last van.
|
Tja, ik geef toe dat we vooralsnog weinig 'last' hebben van de huidige non-regering... Anderzijds, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de inertie qua besluitvorming ons op termijn wel degelijk zuur zou kunnen opbreken; onze buurlanden zitten allemaal in zware bezuinigingsrondes, iets waar we hier ten lande niet straffeloos blind voor kunnen blijven, wat betekent anders de term 'economische concurrentiepositie'? Om nog maar te zwijgen over wilde stakingen (cf. Belgocontrol), een tot op het bot verziekt justitie- en detentieapparaat (een derde proces 'Habran' plus aftandse gevangenissen zoals in Tongeren en Vorst), een KWART van alle Brusselaars die vechten tegen de armoede en een migratiepolitiek die op zijn zachtst gezegd problematisch is... dit alles kan je toch niet zomaar 'casual' afdoen met de dooddoener: 'ik heb er geen last van?'
Citaat:
Orgineel gepost door NicoGuitard
Geen van beiden zal dat snel toegeven, maar zowel Dirupo als De Wever bereiden zich volgens mij op het ergste voor. België zal vroeg of laat splitsen, en als een koppel in een echtscheiding eigenen ze zich nu zo veel mogelijk toe voor de papieren getekend worden.
|
De metafoor van het scheidende koppel is wellicht iets te voorbarig, maar toch... Het heeft alleszins veel weg van een keuze tussen de pest en de cholera. Eén ding blijft mij toch wel verbazen: in een Europa van de regio's is er van Basken tot Friesen verbazend genoeg maar één regio die meer autonomie resoluut weigert, te weten: onze franstalige landgenoten... Dat is op zijn zachtst gezegd een merkwaardige vaststelling, en het doet vermoeden dat er 'secundaire motieven' zijn die - zij het onuitgesproken - meespelen. Je kan ongetwijfeld als volksdeel teveel trots hebben - met als schrikbeeld het fascistische ideeëngoed -, maar blijkbaar kan ook het omgekeerde?? Het is dan aan ons om te achterhalen waar de 'clou' m.b.t. die vermelde 'secundaire motieven' precies ligt; wellicht gaat het om de notie 'solidariteit', maar bij mijn weten is er in Vlaanderen op één partij na niemand die zit te schreeuwen om een radicaal 'op-zichzelf-terugplooien' à la Lega Nord in Italië?! Responsabilisering op vlak van de centen is anderzijds niet min noch meer een legitiem gegeven, maar als dat systematisch met een 'non' wordt weggewuifd, dan vrees ik het ergste, al is heel de Oosterweelmastondont nu ook niet meteen een toonbeeld van de dooddoener: 'Wat we zelf doen, doen we beter'.