Enkele post bekijken
  #3  
Oud 12th October 2010, 16:05
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Lightbulb

[QUOTE=vincent.van.houtven]Leerlingen concentreren zich beter met aangepast licht

[Met SchoolVision kunnen leerkrachten in functie van de les en het moment van de dag de lichtsterkte en de kleurtemperatuur ('warm' of 'koud' licht) aanpassen. Vier modi zijn voorgeprogrammeerd: 'Standaard' voor een normale les, 'Energie', 'Concentratie' en 'Rust.

Krijgen we binnenkort een bijkomende cursus in de lerarenopleiding, nl. welke lichtsterkte en lichtkleur gebruik ik tijdens les X, Y of Z?
Alle gekheid op een stokje...

Nu ben ik de laatste om resultaten uit onderzoeken, uitgevoerd door deskundigen, in twijfel te trekken. Het zal inderdaad wel zo zijn dat lichtsterkte en -kleur een effect heeft op ons gemoed (van een woonkamer met gedempt licht, in de winter een brandend haardvuur en eventueel nog een glaasje wijn word ik zelf ook rustig). In ziekenhuizen gebruikt men vaak groen (creëert rust) en in kinderslaapkamers wordt het gebruik van hevige rode kleuren afgeraden (oppepper). Het effect van kleurengebruik werd in het verleden ook al onder de loep genomen en aangetoond door onderzoeken.

Persoonlijk denk ik dat het les volgen altijd wel concentratie vergt. Trouwens, wat valt onder de noemer "normale les" enz.?

Ik denk dat men ondertussen ook al bewezen heeft dat o.m. hyperactiviteit ook iets te maken heeft met bepaalde voedingsbestanddelen, zoals bepaalde kleurstoffen.

Daarnaast denk ik in het algemeen ook nog aan het effect van de luchtkwaliteit (lees: gebrek aan zuurstof en teveel aan CO) in de klas.

Bovendien vertrekken veel jongeren met een lege maag naar school. Ze hebben volgens diëtisten en artsen zelfs geen energie om de eerste lesuren op een deftige manier door te komen. Vaak grijpen ze rond 10 u naar snelle suikers, wat dan ook weer een verkeerde keuze blijkt.

Voor mijn part mag elke school de lampen vervangen, maar ik denk dat het naïef zou zijn te denken dat elk euvel hiermee opgelost is in de klas. Een aangenaam leefklimaat in de klas wordt volgens mij door heel wat meer factoren bepaald dan door enkele aangepaste lampen.
Met citaat antwoorden