Enkele post bekijken
  #21  
Oud 11th October 2010, 15:09
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Citaat:
Orgineel gepost door Dimitri Nooytens
Ik geef je gelijk.
Ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Aangezien een scheiding van 'zwakkeren' en 'sterkere' een verbetering kan teweeg brengen zou ik zeggen "Go for it".
Maar anderzijds is het niet de bedoeling om allochtonen af te schilderen als zwakkere. Tussen al die allochtonen zitten er allicht ook knappe koppen en deze moeten niet weggeschreven worden door het feit dat ze allochtoon zijn.
En daarom denk ik ook dat jouw oplossing wel een goede is. Kijk tussen de allochtonen en autochtonen wie er 'zwak' en 'sterk' zijn en zet die bij elkaar.


Ik denk dat je hierbij het probleem een beetje verschuift, het gaat er niet over dat leerlingen niet kunnen volgen of dergelijke, het gaat erover dat autochtone leerlingen stilletjes aan deze school verlaten omdat deze school vooral allochtone leerlingen heeft. (ik bedoel dit niet racistisch)
Het zou inderdaad wel een goed idee kunnen zijn, maar dit is denk ik niet de oplossing voor het probleem dat zich hier op dit moment voordoet.
Ik maak hierbij ook de bedenking dat leerlingen die sterk zijn de 'zwakkere' leerlingen op bepaalde gebieden kunnen helpen. En volgens mij maak je het verschil ook groter door de 'sterke' leerlingen in een klas te zetten en de 'zwakke' leerlingen in een andere klas.
Hoe maak je dat onderscheid trouwens? Een leerling kan goed zijn in wiskunde, maar de grammatica van de talen absoluut niet begrijpen en nog een andere leerling kan dan weer goed zijn in talen maar dan weer niet in wiskunde. Volgens mij kunnen deze leerlingen elkaar wat helpen/aanvullen en daarom zou ik ze samen laten zitten, maar ik begrijp jullie standpunt.
Ik ben zoals jullie ook van mening dat men er niet vanuit mag gaan dat allochtone leerlingen automatisch minder slim zouden zijn, want dat is soms absoluut niet waar.
Om terug te komen op het eigenlijke probleem, ik denk dat dit voorstel van 'sterke' en 'zwakke' leerlingen te scheiden niet geschikt is voor dit probleem, maar wel effectief kan zijn bij andere problemen.
Ik zou het trouwens niet leuk vinden om in de klas van de 'zwakke' leerlingen te zitten.
Wel, kan je jullie voorstel volgens mij goed gebruiken om kleine klasjes te maken die eventueel samen kunnen komen na school om het vak wiskunde of frans,... nog eens goed te bekijken en de moeilijkheden van de baan te krijgen.
Dus ik vind jullie voorstel absoluut niet slecht, maar voor dit geval, denk ik dat er meer geschikte oplossingen zijn.
Met citaat antwoorden