Enkele post bekijken
Oud 11th October 2010, 14:31
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Seks met HIV mag geen misdaad zijn

Hiv en Aids zijn al talloze jaren een groot taboe in de wereld en in de seksualiteit. Maar de vraag of iemand strafbaar is omdat hij/zij seks heeft terwijl je besmet bent, vind ik persoonlijk toch een beetje vergezocht, maar misschien wel noodzakelijk.

Uiteraard zijn er altijd van die mensen die slechte bedoelingen hebben. Zij proberen hun ziekte door te geven aan anderen omwille van verschillende redenen die we zelf nog niet eens kennen: wraak, woede, ... Noem maar op.
Daarnaast zijn er ook mensen die de ziekte doorgeven zonder besef dat ze het eigenlijk hebben, maar dit is minder relevant voor deze bespreking.
Als laatste heb je ook nog diegene die in overleg met hun partner 'onveilige seks' hebben terwijl beiden weten dat één van hen besmet is met het virus.

Persoonlijk vind ik in het laatste geval absoluut niet strafbaar dat er seks plaatsvindt. Als beide partners op de hoogte zijn van elkaars lichaam en welzijn, en ze besluiten er samen voor om zonder condoom te vrijen dan heb ik daar geen enkel probleem mee.
Maar vanaf één van beide partijen niet op de hoogte is van de ander, vind ik het niet kunnen dat er seks is. Om een stap verder te gaan en het als strafbaar aan te duiden is wel extreem ver! Al begrijp ik volledig die reacties van mensen die zich gebruikt en gekwetst voelen.
Daarom ben ik in het laatste geval wel mee eens dat het misschien noodzakelijk zou zijn om dit strafbaar te maken. Op die manier kunnen het aantal slachtoffers misschien grotendeels beperkt worden. Dus dan komt de vraag naar boven: wanneer is er bewijs van kennis van de ziekte en wanneer spreken we van dwang of vrije wil?

We kunnen dus besluiten dat dit een zeer moeilijke zaak is. Maar als beide partners akkoord gaan, is er geen enkel probleem. In andere gevallen zijn straffen misschien wel een goede oplossing om het aantal besmettingen terug te dringen, ook voor zij die niet eens weten dat ze besmet zijn.
Met citaat antwoorden