9th October 2010, 14:33
|
Registered User
|
|
|
|
Veel jonge doden op weekendwegen
Zeven jongeren die op één weekend sterven, is erg veel. Ik vind dit dan ook erg verontrustend, want wat brengt dit voor de toekomst?
Er is duidelijk iets aan de hand waar een oplossing voor gezocht moet worden.
Ik ben het eens met wat Kris Peeters in het artikel vermeld: er wordt té weinig aandacht aan verkeersveiligheid besteed en té veel aan het file-probleem. Mensen moeten eens gaan beseffen dat mensenlevens voorgaan op allerlei praktische zaken, zoals zo min mogelijk gehinderd worden (zo snel mogelijk overal willen geraken). Veiligheid primeert in het verkeer, niet het eigen belang (bv.file/tijdverlies)!
Dat de verongelukten voornamelijk jongeren zijn, kan ik inkomen. Het grotendeel van de jongeren neemt -na één/twee jaar dat hij zijn rijbewijs op zak heeft- inderdaad meer risico's. Zij hebben dan vaak het gevoel dat ze 'vlotjes' kunnen rijden (vertrouwd met hun wagen en het verkeer), wat bij velen in werkelijkheid nog niet het geval is. Hierdoor zijn jongeren meer betrokken bij ongevallen. Maar de leeftijd voor het behalen van het rijbewijs verhogen, is naar mijn mening niet realistisch. Vele jongeren hebben nl. de auto nodig voor hun verplaatsing naar het werk, de school, ... Zij zouden anders te veel afhankelijk/tot last zijn van anderen en in deze tijd verwacht men immers van jongeren dat ze snel zelfstandig zijn.
|