9th October 2010, 11:50
|
Registered User
|
|
|
|
Weer evacuaties uit vrees voor tweede giflek in Hongarije
Weer evacuaties uit vrees voor tweede giflek in Hongarije
De Hongaarse politie en het leger zijn vanochtend begonnen met de evacuatie van het dorp Kolontar, waar zo'n 800 mensen wonen. Er wordt gevreesd voor een tweede gifoverstroming.
Maandag brak een reservoir met giftig slib van een aluminiumfabriek in Akja, 160 kilometer ten oosten van Budapest. De giftige modderstroom kostte al aan zeven mensen het leven.
Scheur in dijk
Een ander reservoir zou nu op instorten staan als gevolg van een scheur in de dijk. "We zijn om zes uur vanmorgen (plaatselijke tijd, nvdr) begonnen met de evacuatie van Kolontar, nadat we een verzwakking in de dijk van reservoir tien vastgesteld hebben", legde de chef van het rampenteam Tibor Bobson uit. Indien nodig zal ook het naburige dorp Devecser geëvacueerd worden.
De Hongaarse premier Viktor Orban ging vandaag opnieuw ter plaatse, samen met de Defensieminister, de politietop en het rampenteam.
Zes Vlaamse experts
Vlaanderen stuurt zes experts in bodemsanering en waterzuivering naar Hongarije om te helpen bij de bestrijding van de milieuramp met giftig slib van een aluminiumfabriek. Dat meldt Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege. Hongarije vroeg Europa om hulp. De Europese Commissie, die de hulpvragen coördineert, vroeg daarop ons land om bijstand. Vlaams minister van Leefmilieu en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) stelt nu een interdisciplinair team van zes experts ter beschikking. Bedoeling is dat zij de schade in kaart helpen brengen en meteen ook oplossingen aanreiken voor de bodemsanering, de waterzuivering en het herstel van de natuur. (afp/belga/eb)
Bron: Het laatste nieuws
Eigen mening: Hieruit kunnen we toch afleiden hoe slecht de staat is van deze reservoirs. Nu dat blijkt dat er ook een tweede scheur vastgesteld is. Ik hoop dat deze dijk niet breekt want dan stromen er nog eens gigantische hoeveelheden toxische modder door de dorpen. Toch ben ik blij dat Europa de acties coördineert zodat er een vlotte samenwerking kan komen tussen de landen die willen helpen.
Maar toch vind ik ook dat er een grote fout is gemaakt bij de Hongaarse overheid. Dat ze zo onvoorzichtig omgaan met dergelijke gevaarlijke producten is onbegrijpelijk. De uitbaters zijn wel verantwoordelijk maar de overheid moet toch toezicht houden.
Ook ben ik blij dat België 6 experts stuurt. Deze zullen de Hongaren zeker kunnen gebruiken om de bodem te saneren en de schade toch nog proberen te beperken.
|