Enkele post bekijken
  #1  
Oud 8th October 2010, 21:35
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Prijzen van treintickets met 1,24% omhoog

Prijzen van treintickets met 1,24% naar omhoog

Treinkaartjes worden volgend jaar in februari gemiddeld 1,24% duurder. Dat heeft de raad van bestuur van de NMBS beslist. De spoorwegmaatschappij benadrukt dat de prijsverhoging beperkt is gebleven én in lijn is met de bepalingen in het beheerscontract.
beluister
Jochem Goovaerts: "Conform beheerscontract"
De tariefaanpassingen zijn verschillend naargelang het soort ticket. De prijs van de Go Pass en de Rail Pass, voor tien ritten in tweede klas, blijft dezelfde. Ook het seniorenbiljet wordt niet duurder. Het standaardbiljet en het gewone abonnement worden goed 1% duurder.

De grootste stijging is er voor de Key Card, voor tien trajecten van korte afstand. Die kaart kost straks 20 euro, dat is drie euro meer dan nu. De NMBS zegt dat haar prijzen nog altijd voordelig zijn in vergelijking met onze buurlanden.

NMBS zal extra geld gebruiken voor stiptheid
Gisteren was minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) niet te spreken over een mogelijke prijsverhoging van de treintickets. Ze eiste een beperkte stijging (van maximaal 1%), juist omdat de treinen dit jaar niet altijd stipt zijn. De NMBS past een verhoging toe van gemiddeld 1,24%, maar ziet geen problemen.

"We passen de regels van het beheerscontract toe en die leiden tot een gemiddelde stijging van 1,24%. Voor een gewoon ticket of abonnement bedraagt de stijging 1%, en er zijn ook heel wat biljetten waarbij er niets veranderd", legt Jochem Goovaerts van de NMBS uit. De spoorwegmaatschappij zal het extra geld gebruiken om onder meer te investeren in nieuwe treinen. "Die zullen moeten bijdragen tot een betere stiptheid", aldus Goovaerts.

Uit een enquête van Test-Aankoop uit oktober 2009 die midden september werd gepubliceerd, bleek dat 35 procent van de treinen met vertraging rijdt. Stiptheid en de beschikbare informatie bij vertragingen zijn de grootste frustatie bij de reizigers. Een kwart van de ondervraagde reizigers bleek ook zeer ontevreden over de prijs.

VRT vr 08/10/2010 - 17:04
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nticket_duurder


Eigen mening: Na de gepubliceerde enquête van Test-Aankoop uit oktober 2009, dat aanduidde dat 35% treinen met vertragingen reden, vind ik het ongehoord dat NMBS nog even rustig prijsverhoging gaat doorvoeren. Ik heb tevens ook mijn bedenkingen over de verantwoording hiervan. Laten we hopen voor de klanten van NMBS dat de treinen daadwerkelijk stipter zullen zijn. Verder heeft NMBS een monopolie in België voor personenvervoer (niet voor goederenvervoer) en kunnen, bij wijze van spreken, vragen wat ze maar willen. De klant zal het toch (moeten) betalen.
Met citaat antwoorden