Enkele post bekijken
Oud 8th October 2010, 17:46
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User

Modderstroom Hongarije veel groter en vooral veel giftiger dan gedacht

Modderstroom Hongarije veel groter en vooral veel giftiger dan gedacht

Chroom, kwik en arseen in giftige goedje - Inwoners moeten masker dragen, hoewel wetenschappers ramp relativeren
De grote Donau rivier in Hongarije lijkt de rode, giftige smurrie goed te absorberen. Dat is een opluchting nadat enorme hoeveelheden van het giftige goedje maandag verschillende dorpen overspoelden. Maar daarnaast blijkt de modderstroom nu veel groter dan verwacht. Bovendien zijn de stoffen in de smurrie extreem giftig.

Een overzicht van de inhoud van het goedje: 300 ton chroom, 50 ton arseen en 500 kilo kwik

Iedere keer als ik buiten kom krijg ik al na dertig minuten een vreemde smaak in mijn mond. En mijn tong voelt raar aan
Barbara Szalai Szit

Hoewel de vergelijking natuurlijk niet opgaat, kan de olieramp in de Golf van Mexico de ernst van de zaak in perspectief plaatsen. Maandag stroomde in één klap evenveel rode modder naar de omliggende dorpen als de hoeveelheid olie die dit voorjaar uit het olielek in de Golf stroomde. Het is dan ook een wonder dat de ecologische schade op het eerste gezicht lijkt mee te vallen.

De recente schattingen over de ramp in Hongarije zijn echter minder bemoedigend. Tussen 600.000 en 700.000 kubieke meter chemische smurrie stroomde maandag uit het reservoir van een aluminiumfabriek. Dat is bijna evenveel als de ruim 750 miljoen liter olie die in de Golf van Mexico vrijkwam.

Arseen en kwik
Terwijl Hongaarse instanties het drama lijken te relativeren, vindt Greenpeace de situatie wel onrustwekkend. Op basis van eigen onderzoek stelt de organisatie "verrassend hoge" hoeveelheden arseen en kwik vast. Die stoffen behoren tot de giftigste op onze planeet.

Een overzicht van de inhoud van het goedje: 300 ton chroom, 50 ton arseen en 500 kilo kwik. Al die stoffen zijn extreem giftig. Chroom is irriterend voor de ogen en kan kanker veroorzaken. Arseen richt in het menselijk lichaam verwoestingen aan in het spijsverteringsstelsel, meestal met de dood tot gevolg. En ook kwik is haast zonder uitzondering heel giftig. Het richt schade aan in de hersenen, het zenuwstelstel, de lever en de nieren. En het is ook gevaarlijk voor zwangere vrouwen.

Volgens Greenpeace ligt de hoeveelheid arseen bovendien twee keer hoger dan normaal in de roodkleurige modder. Ook het water in een nabijgelegen kanaal bevat te veel arseen om drinkbaar te zijn. De Hongaarse minister van Milieu, Zoltan Illes, waarschuwde wel voor de hoge concentratie zware metalen in de smurrie. En hij vreest ook de ecologische gevolgen, vooral met betrekking tot het grondwater.

Ademhalingsproblemen
Na de regen van de voorbije week is het de laatste dagen droog en warm in Hongarije. De modder verandert daardoor in een soort mist die voor ademhalingsproblemen kan zorgen, aldus Illes. Mensen die in de buurt van het rampgebied wonen moeten maskers dragen. Die alarmerende uitspraken staan dus in fel contrast met de bevindingen van de Hongaarse Wetenschappelijke Academie, die de zware metalen niet gevaarlijk acht.

"Die academie mag zeggen wat het wil", getuigt Barbara Szalai Szita, inwoner van het zwaar getroffen Devecser. "Iedere keer als ik buiten kom krijg ik al na dertig minuten een vreemde smaak in mijn mond. En mijn tong voelt raar aan." Tot nu toe eiste de ramp vijf doden. Vanmorgen overleed een 81-jarige man in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Als de berichten over de Donau kloppen, is dat in elk geval goed nieuws. De rode smurrie heeft de omgeving in Hongarije verwoest, maar via de op één na grootste rivier van Europa zouden ook buurlanden Kroatië, Servië en Roemenië getroffen kunnen worden. (gb)

Bron: Het laatste nieuws

Eigen mening: Schandalig, de overheid probeert alles te relativeren. Ze zouden beter de Europese unie zo snel mogelijk om hulp vragen. Er zitten uiterst giftige stoffen in de modder. En nu het zo droog is hangt er een soort van mist. Ik wil niet weten welke giftige stoffen deze mist bevatten. Volgens mij zijn de mensen in groot gevaar. Dus het is hoog tijd om hulp in te roepen.

Op korte termijn is dit een gigantische ramp. Maar op lange termijn zal het gebied toch onleefbaar zijn. En zeker nu dat er ook al giftige stoffen zijn aangetroffen in de zijrivier van de Donau. Deze veroorzaken nu al vissterfte. Dus het kan toch niet zijn dat de plaatselijke bevolking kan verder leven op deze giftige gronden. Daarom hoop ik dat de regering van Hongarije zo snel mogelijk de hulp in schakelt van Europa.
Met citaat antwoorden