Enkele post bekijken
Oud 20th May 2005, 03:12
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Uitgaande van het criterium 'mededogen' vind ik dit sowieso 'niet-kunnen'...

Afgezien van het feit dat een enkele 'geestigheid' van een (uiterst zeldzame) reclamespot mij heel soms nog wel eens een glimlach kan ontlokken, beschouw ik 'reclame' doorgaans als nagenoeg 'ingebakken-evidente geďnstitutionaliseerde leugen' waardoor heel onze cultuur ronduit vergiftigd wordt...

Op het risico af bij dezen als 'zuurpruim' te worden beschouwd, blijf ik er door en door van overtuigd dat er van de nevenboodschappen welke uitgaan van dit medium, weinig of geen 'zaligmakende' effecten uitgaan, wel integendeel! Gans ons taalgebruik wordt er door 'geperverteerd', of wat moet ik anders denken bij het aanhoren van de term 'worship' bij een wasproduct of van het 'Hosanna' bij de Champions League? Zoek dan nog maar eens naar termen van 'voortreffelijkheid' (op ethisch vlak, als het even kan?) in een les RZL of in een les 'godsdienst' bij pubers...

En nog ergst van al: de 'vernedering' op cultureel vlak bestaat vooral in de 'vrijwilligheid' waarmee we deze geleidelijke 'reclame-coup' hebben moeten slikken... Een echte 'keuze' is er nooit geweest: daar had het door onze 'vriend' Stevaert afschafte Kijk- en Luistergeld nog garant voor kunnen staan, maar helaas... En veel protest heb ik evenmin kunnen ontwaren: blijkbaar is een uitverkoop van onze 'cultuur' (of wat er nog van rest) aan multinationale geldbelangen een evident gegeven waartegen vooral niet te veel moet ingebracht worden...

Santé voor al wie de volgende jaren in ons onderwijs zal moeten optornen tegen alle onzin uit de mond van compleet 'gebrainwashedete' jongeren - want uiteraard 'mentaal' te jong om ook maar enigszins weerwerk te kunnen bieden aan al dit geestelijk geweld! En zo wordt de kritische zin geruisloos vereenzelvigd met het kunnen-kiezen-tussen-producten a, b, c of d, en hoeven figuren als Blair, Bush, Karimov en andere Poetins zich voorts niet al te veel zorgen maken over serieus 'democratisch weerwerk'... Tevens, gezien de laatste politieke ontwikkelingen hier ten lande: misschien begint meneer Verhofstadt ook wel meer en meer te teren op dit uitermate batig deficit voor machthebbers die zich vastklampen aan het pluche van de macht...?