Engels is de toekomst, punt.
Terug naar Vlaanderen, naar uw schooltijd bij de broeders in Sint-Niklaas. Wat had u daar als tweede taal? Frans of Engels?
"Engels. In die tijd kon je inderdaad nog kiezen tussen de twee. Ik heb daar nooit spijt van gehad, ook al heb ik er toen voor gekozen omdat ik dacht dat Engels makkelijker was dan Frans. Dat soort mythes leeft in Vlaanderen nog altijd. 'Engels? Onze kinderen pikken dat vanzelf op via muziekclips en tekenfilms', hoor je dan. Maar dat zijn slechts flarden. Dat is pidgin English, duivenengels. Niet het Engels waar je ver mee komt als je straks voor je werk contact hebt met Chinezen, Russen of Brazilianen. Dan is er meer nodig. Onze veelgeroemde talenkennis is in werkelijkheid zeer bescheiden - je moet eens horen hoe men in Scandinavië Engels spreekt".
Tijd om Frans door Engels te vervangen als tweede taal, vindt u.
"Tweede of derde taal, dat is maar een detail. Dat we vroeger en beter Engels moeten leren, hoeft niet ten koste te gaan van het Frans. Vlaanderen spreekt nu schande omdat ik de tweede landstaal van België zogezegd naar de derde rij verban. Maar in Wallonië kan je nog altijd kiezen wat je als tweede taal volgt: Engels of Nederlands. En terecht. De rector van de ULB, de Université Libre de Bruxelles, heeft bij de opening van het academiejaar de hele tijd Engels gesproken. Op de vraag of hij het niet erg vond dat zijn eigen Franse taal in de verdrukking kwam, antwoordde die man: 'Well, I think it's normal'. Ik bedoel maar: overal ter wereld beseft men al lang dat het Engels de taal van de toekomst is. In China leren 20 miljoen 10- en 11-jarigen op dit moment Engels. Voor mij is de hamvraag dan ook: is het geen tijd dat ook bij ons in het basisonderwijs al Engels wordt aangeleerd? Overal in de Europese Unie is of wordt het de tweede taal. Waarom zou Vlaanderen daar een uitzondering op maken?"
In volle communautaire onderhandelingen ervaren de Franstaligen uw voorstel als een provocatie, een blijk van arrogantie. Omgekeerd riep onlangs zelfs een Vlaams-vijandige krant als Le Soir de Franstaligen op om Nederlands te leren.
"Waarom doen ze dat, denk je? Omdat het Nederlands in België de taal van de economische machthebber is. Maar zet vandaag drie jonge gasten uit Antwerpen, Luik en Eupen samen en gegarandeerd spreken die Engels met elkaar. Ik bedoel: in werkelijkheid is het Engels nu al de taal die ons verbindt, zelfs in België. En dat zal ze ook zijn in het Europa van morgen".
unquote
Bron: Interview met Minister Pascal Smet, gepubliceerd in Het Laatste Nieuws van 2 oktober 2010.
Commentaar:
Hoewel niemand in de toekomst kan kijken, geloof ik er best in dat het Engels een universele taal zal zijn. Toch vind ik dat we in de eerste plaats onze eigen landstalen moeten beheersen. Trouwens, het Duitstalige gebied blijft, zoals altijd, stiefmoederlijk behandeld. Over het Duits wordt met geen woord gerept. Ik denk ook niet dat ons onderwijs iedereen op alles kan voorbereiden. Met een goede basis sta je al heel ver. Je kennis uitbreiden kan daarna nog altijd.
Wanneer Pascal Smet spreekt over de intentie om het Engels te introduceren in het lager onderwijs, dan vraag ik mij af welk vak hiervoor zal moeten sneuvelen. De vakken die momenteel gegeven worden in het lager onderwijs zijn - volgens mij - allemaal essentieel voor de algemene vorming van de jonge kinderen.
Een andere bedenking: in dit interview blijkt nog maar eens dat politiek en onderwijs nauw met elkaar verbonden zijn. Laat Walen en Vlamingen toenaderingspogingen doen en laat dan een Minister op de proppen komen met het ultieme voorstel om het Engels als tweede taal in te voeren.
|