5th October 2010, 18:37
|
 |
UDHR - art. 19
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Femke.Van.Dyck
Maar Kenny, om eventjes verder in te gaan op wat jij zei van de leerlingen wél te splitsen?
KAN (ik denk alleen maar even luidop) het dan niet zijn dat sommige klassen zich als "superieur" gaan beschouwen? En andere leerlingen zich minderwaardig gaan voelen?
Dit is dan (als dit het geval zou zijn) ook nefast voor de school...
Wat denk je hiervan?
|
Dat kàn, ja. Ik zie heel wat nadelen, zoals ik al zei. Wel even opmerken dat het hier om een lagere school gaat. Ik weet niet genoeg over de psychologische en sociale ontwikkeling van een kind om daar veel over te zeggen, maar ik kan me inbeelden dat dergelijke ideeen van superioriteit zich pas later vormen.
Overigens ook niet vergeten dat dat probleem nu ook al bestaat of kan bestaan (bv. tussen ASO- en BSO-klassen). Waar ik echter van overtuigd ben, is dat die mix (zij het dan tussen ASO-BSO, allochtoon-autochtoon of wat dan ook) altijd beter is, of toch meer bevorderlijk voor het wederzijds respect, dan een scheiding van die groepen.
En dat is waar deze school tegen vecht: tegen het feit dat deze school over een aantal jaar geen autochtonen meer heeft. Dan is de scheiding immers finaal en zeer moeilijk omkeerbaar. En dan kan dat superieur gevoel ook optreden, iets in de trend van: 'toch niet naar het OLV-college in Lokeren? Dat is een ...-school'.
Citaat:
Orgineel gepost door Caroline.Verbraeken
Wel, zei ik dat als 'mijn' maatregel doorgevoerd zou worden, er beslissingen zouden moeten worden herzien, bijvoorbeeld deze van het weigeren van leerlingen. Het zou eerst goedgekeurd moeten worden dat een school kan kiezen wie toegelaten wordt en wie niet.
|
Jouw maatregel zie ik inderdaad ook niet meteen voor morgen, hoewel er misschien wel wat in zit. Komt trouwens nog een praktisch probleem bij: hoe bepaal je wie allochtoon is en wie niet?