5th October 2010, 14:29
|
Registered User
|
|
|
|
Volgens mij is het moeilijk om na 113 dagen onderhandelen te herstarten met een blanco blad. Dat lijkt mij wel bijzonder optimistisch, natuurlijk gaan voorgaande gesprekken meespelen als men nu opnieuw van nul begint. Er is al te veel tijd verstreken en er zijn al te veel gesprekken gevoerd, het probleem is misschien wel eens politieke moed. Een beetje van de trots (zowel persoonlijk als van de partij) opzijzetten en vervolgens verder gaan. Wanneer iedereen aan zijn oorspronkelijke gedachten blijft vastpinnen zal het bijzonder moeilijk zijn om tot akkoorden te komen ook al wil men terug opnieuw beginnen.
Als De Wever nu opnieuw start komt het voor mij een beetje over dat hij zijn baan als informateur niet goed gedaan heeft. Want opnieuw beginnen impliceert opnieuw informeren - de taak van De Wever enkele maanden geleden.
Natuurlijk speelt de rol van Di Rupo mee als formateur, en hier kon De Wever geen rekening met houden maar ik denk dat er zeker gesproken mag worden over falen! Misschien klopt wel wat er maanden geleden gezegd werd, dat
NV-A en de PS gewoonweg te ver uit elkaar staan om een degelijke regeringsvorming te voorzien.
|