Enkele post bekijken
Oud 4th October 2010, 19:34
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door Caroline.Verbraeken
Verder wil ik het ook hebben over het woord 'volgeboekt'. Het is namelijk zo dat als een school echt 'vol' zit, dat ze leerlingen kunnen weigeren, zowel allochtone als autochtone leerlingen natuurlijk.
http://www.ond.vlaanderen.be/GOK/ou...ijvingsrecht/#2

Mag een school de inschrijving van mijn kind weigeren?
Een school kan slechts in enkele gevallen de inschrijving van uw kind weigeren:
1. De school is ‘vol’. Dit betekent dat de vooropgestelde, maximale capaciteit bereikt is. Het schoolbestuur kan zelf – op basis van de materiële omstandigheden - bepalen wat de maximale capaciteit van de school, het niveau of het leerjaar is.

Een school kan inderdaad zelf beslissen hoeveel leerlingen het toe laat in welk jaar en in welke klas (bv. max. 4 klassen in het 2e jaar BSO, max. 15 lln per klas... dus 60 lln in totaal) afhankelijk van een heleboel criteria en die kunnen jaar per jaar verschillen.

Maar een school kan niet kiezen wie er zich inschrijft. Die eerste 60 lln die zich inschrijven kunnen dus toevallig allochtonen zijn en dan kan je die niet weigeren. Het principe van 'wie eerst komt, eerst maalt' dus.

Om Femke even bij te treden: het probleem is dat autochtonen hun kinderen niet meer willen inschrijven op de school, vandaar: concentratieschool. Wŕŕrom dat precies zo is, weten we niet, hoewel we daarover misschien wel een aantal veronderstellingen kunnnen maken.

De vraag is dus: hoe los je dat op zonder de wet te overtreden?

Vandaar ook mijn eerste reactie over de maatregel om allochtonen en autochtonen te scheiden: het is zeker niet kosher, maar misschien wel nodig? Des te meer ik er over nadenk, des te meer nadelen ik kan bedenken. Maar het alternatief (nl. een 100% concentratieschool) is misschien nog erger, want dan kunnen we binnenkort spreken over segregatiescholen.

Nu hebben we het overigens alleen over de gevolgen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten zijn die ingrijpend. Wat de beslissing uiteindelijk ook zal zijn.