Caroline, ik begrijp je standpunt.
Maar eigenlijk gaat het beginartikel van Barst niet over de 'taalkwestie' maar over de vlucht van autochtone leerlingen.
Het heeft dus helemaal niets te maken met het feit of een leerling wél of niet goed Nederlands kan praten.
Hierdoor raakt de essentie van het artikel vervormd.
Ik ben het wél met je eens dat allochtone leerlingen meer kunnen opsteken (wat onze taal betreft) als ze met Nederlandstalige ('moedertaalsprekers') leerlingen in de klas zitten.
Andere 'veronderstelling' die stof kan geven tot nadenkten
:
En is het ook niet zo dat als je leerlingen gaat scheiden dat het KAN zijn (dit is een veronderstelling!) dat de ene klas zich superieur gaat voelen aan de andere?
Daarom blijf ik het een goed plan vinden dat scholen fusioneren (zowel katholieke als gemeenschapsscholen). Hierdoor kan je inderdaard een 'mengelmoes' van verschillende nationaliteiten en culturen maken.
En kan het vak 'godsdienst' een keuzevak worden (dat in het gemeenschaponderwijs al is ingeburgerd)*
* Waardoor er dus ook meer allochtonen naar het gemeenschapsonderwijs gaan ipv naar het katholieke net.