Citaat:
Orgineel gepost door Femke.Van.Dyck
Maar stel dat men toch een 'allochtonenstop' zou invoeren.
De leerlingen die dan geweigerd worden in school A zullen doorverwezen worden naar een andere school bijvoorbeeld school B. Maar daar zal men uiteindelijk ook aan het maximum aantal allochtonen zitten, dus moeten de leerlingen uitwijken naar school C. Enz.
Op den duur zullen ALLE scholen in de omgeving 'volgeboekt' zitten, en zullen de geweigerde leerlingen moeten uitwijken naar andere gemeentes.
|
Femke, op de commentaar die je gaf heb ik wel enkele dingen te zeggen, niet om je dwars te zitten of zo, want ik vind dat je op bepaalde punten wel gelijk hebt, maar sommige dingen lijken mij wel wat verkeerd.
Ten eerste wil ik het even hebben over het woord; 'Allochtonenstop'. Ik ben van mening dat dit nogal verkeerd over kan komen en ik wil ook niet dat mijn mening over komt als racistisch, want dat is absoluut de bedoeling niet. Zoals in mijn laatste commentaar gezegd, probeer ik alleen het beste te bedenken voor iedereen. Als er in een klas meer autochtone jongeren zitten als allochtone jongeren, denk ik dat de kans bestaat dat de allochtone jongeren beter aan de Nederlandse taal kunnen werken. Mede doordat de kans ook groter is dat ze met de autochtone leerlingen om zullen gaan. Dit zal ervoor zorgen dat ze elkaar en de cultuurverschillen leren accepteren en dat de leerlingen de taal wellicht sneller oppikken dan wanneer ze 'hun eigen taal blijven spreken'. Ook dit moet je niet verkeerd opvatten, ik kan het momenteel niet anders verwoorden.
Citaat:
Orgineel gepost door Femke.Van.Dyck
Op den duur zullen ALLE scholen in de omgeving 'volgeboekt' zitten, en zullen de geweigerde leerlingen moeten uitwijken naar andere gemeentes.
|
Ik stelde voor om bijvoorbeeld een maximum voorop te stellen van 40% allochtone jongeren, wat niet slecht bedoeld is. Verder zei ik ook dat dit enkele maatregelen met zich voort zal brengen, niet alleen op gebied van klassen, maar ook op gebied van de volledige school. Bij nader inzien zal dit, indien het goedgekeurd zou worden door de staat (wat ik eerlijk gezegd niet meteen zie gebeuren, ik ben realistisch) pas doorgevoerd kunnen worden.
Bedankt voor de herinnering Femke, dat had ik eventjes over het hoofd gezien, maar het was ook maar een voorstel, wat in mijn ogen ook niet slecht leek
Bij het stukje dat ik van jouw heb geciteerd, heb ik wel mijn bedenkingen.
Je zegt dat als een allochtone leerling naar een school gaat, dat hij geweigerd kan worden, dit kan inderdaad, maar 40% is wel bijna de helft hé
Stel nu dat hij toch geweigerd wordt, dat kan natuurlijk altijd, dan denk jij dat dit nog eens en nog eens.. gaat gebeuren totdat ALLE scholen in de omgeving volgeboekt zullen zijn.
Als ik hier nu eens realistisch over na denk, wil dit zeggen dat er meer als 40% allochtone kinderen moeten wonen in 1 gemeente voordat ze in een andere gemeente een school moeten zoeken en volgens mij is dit wel wat veel. Wat er hier nu gaande is, is dat de allochtone kinderen allemaal naar dezelfde school trekken, waardoor de autochtone kinderen stilletjes aan de school gaan verlaten.
Verder wil ik het ook hebben over het woord 'volgeboekt'. Het is namelijk zo dat als een school echt 'vol' zit, dat ze leerlingen kunnen weigeren, zowel allochtone als autochtone leerlingen natuurlijk.
http://www.ond.vlaanderen.be/GOK/ou...ijvingsrecht/#2
Mag een school de inschrijving van mijn kind weigeren?
Een school kan slechts in enkele gevallen de inschrijving van uw kind weigeren:
1. De school is ‘vol’. Dit betekent dat de vooropgestelde, maximale capaciteit bereikt is. Het schoolbestuur kan zelf – op basis van de materiële omstandigheden - bepalen wat de maximale capaciteit van de school, het niveau of het leerjaar is.