Enkele post bekijken
  #11  
Oud 3rd October 2010, 21:55
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 86
Bij al deze commentaren te lezen heb ik toch mijn bedenkingen.

Citaat van Caroline Verbraeken:
Mijn voorstel zou zijn om een maximumpercentage in elke school voorop te stellen voor allochtone leerlingen, bijvoorbeeld maximum 40%.

Hieronder een citaat van de site: http://www.ond.vlaanderen.be/gidsvo...arschool/14.htm
Het gelijke onderwijskansendecreet heeft het principieel inschrijvingsrecht voor elk kind verankerd. Concreet betekent dit dat u uw kind kan inschrijven in de school en/of de vestigingsplaats van uw keuze. (...)
Aan dit inschrijvingsrecht zijn wel twee voorwaarden verbonden.
Eerst en vooral moet uw kind voldoen aan de toelatingsvoorwaarden die door de overheid zijn vastgelegd. (...)
Als ouder moet u ook instemmen met het pedagogisch project en het schoolreglement, die u bij de inschrijving worden voorgelegd. Zonder deze instemming kan de school uw kind niet inschrijven.
Is aan deze twee voorwaarden voldaan, dan kan een school nog slechts in een heel beperkt aantal gevallen een leerling weigeren of doorverwijzen
(...)

Zoals ook Kenny al zei MAG een school géén leerlingen weigeren.
Maar stel dat men toch een 'allochtonenstop' zou invoeren.
De leerlingen die dan geweigerd worden in school A zullen doorverwezen worden naar een andere school bijvoorbeeld school B. Maar daar zal men uiteindelijk ook aan het maximum aantal allochtonen zitten, dus moeten de leerlingen uitwijken naar school C. Enz.
Op den duur zullen ALLE scholen in de omgeving 'volgeboekt' zitten, en zullen de geweigerde leerlingen moeten uitwijken naar andere gemeentes.
En het gaat hier dan nog om basisscholen! Wat als deze leerlingen naar het middelbaar moeten? Ga je daar dan ook een maximumpercentage opzetten?
Dit vind ik echt geen oplossing.
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de scholen samen te laten komen en een scholengroep te vormen, en meer klassen (en dus meer leerkrachten aan te nemen.) (Jaja ook goed voor ons ) Hierdoor kan je differentiëren.
Ik zeg niet dat deze oplossing de 'ideale' is, maar het is er één!

Volgende bedenking:
Citaat van Belinda Vandenbempt:
Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste allochtonen een taalachterstand hebben. Door hen apart te zetten, kan je veel gemakkelijker differentiëren.

Maar wat dan met de allochtonen die wél meekunnen en géén taalachterstand hebben?
Ik vind het neerslachtig om te denken dat als je de autochtone leerlingen van de allochtone scheidt, alles opgelost is.
Hierdoor gaan de allochtonen misschien zich wel gediscrimineerd voelen, omdat ze geen 'contact' mogen hebben met de autochonen.
Een ideale oplossing voor dit probleem bestaat er niet. Maar leerlingen apart zetten vind ik helemaal geen oplossing.
Maar tijd brengt raad zeker...
Met citaat antwoorden