Enkele post bekijken
Oud 3rd October 2010, 14:49
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User

Dilemma

Volgens mij is iedereen het erover eens dat dit een echt dilemma is, want wat is nu de beste oplossing: aparte klassen of gemengde klassen?
Als het belangrijkste argument voor aparte klassen een “niveauverschil” tussen allochtone en autochtone leerlingen is, dan lijkt me dat niet genoeg. Er zijn immers ook verschillen binnen de autochtone leerlingen. In de basisschool wordt er nog geen onderscheid gemaakt tussen ASO, TSO en BSO, dus is het niet meer dan normaal dat er een grote variatie bestaat binnen één klas. Persoonlijk vind ik niet dat een school dan al meteen aparte klassen moet maken voor sterke en zwakke leerlingen, aangezien beide elkaar net kunnen compenseren, aanvullen en versterken. Je kunt van elkaar een heleboel leren: wat de ene kan, kan de andere niet en omgekeerd. Natuurlijk bestaat de kans dat de zwakkeren de sterken gaan vertragen, maar ook daar is een oplossing voor. Zo is het best mogelijk om bijvoorbeeld voor bepaalde lessen waarin te veel verschillen zijn, zoals bijvoorbeeld Nederlands of Frans, verschillende “niveaugroepen” op te bouwen. Als bijvoorbeeld alle klassen van het vijfde leerjaar op hetzelfde moment Frans hebben, dan kan je over de klassen heen differentiëren en een “sterke” en een “zwakkere” groep maken. Er zullen namelijk evengoed autochtone leerlingen zijn die problemen hebben met Frans, of allochtone leerlingen die net erg goed zijn in Frans. Waar ik in de lagere school heb gezeten, werd er één dag per week ingelast waarop sterke leerlingen zelfstandig een project mochten uitvoeren en zwakkere leerlingen bijles kregen. Ook dit is een oplossing om toch te kunnen differentiëren, zonder aparte klassen te maken voor sterke en zwakke leerlingen.
Een ander argument (misschien wel het belangrijkste voor de ouders) is het cultuurverschil: ouders willen geen allochtone leerlingen bij hun kinderen in de klas, of toch zeker niet te veel. Persoonlijk vind ik dat een tegenstrijdig argument: hoe kunnen cultuurverschillen nu verkleinen als je de culturen isoleert? Het onderscheid tussen “allochtoon” en “autochtoon” wordt in stand gehouden door beide culturen van elkaar af te zonderen. Pas wanneer je ze met elkaar mengt, gaan ze gebruiken en gewoontes van elkaar overnemen en van elkaar leren en wordt de kloof steeds kleiner.
Hoe dan ook begrijp ik de beslissing van de school wel: dit is eigenlijk een soort wanhoopsdaad om een leegloop van autochtone leerlingen tegen te gaan. Je kunt immers geen gemengde klassen meer maken wanneer er nog slechts één van de twee groepen (namelijk de allochtone leerlingen) overblijft…
Met citaat antwoorden